Парното и таксиметровите услуги може да поскъпнат заради акциз върху метана

Парното и таксиметровите услуги може да поскъпнат заради акциз върху метана

Парното и таксиметровите услуги може да поскъпнат заради акциз върху метана
"Въвеждането на акциз върху метана ще осигури на държавата 5 млн. лв., но срещу този приход тя ще загуби милиони левове ДДС приходи от търговията с метан"
Любо Ганев, управител на търговеца на метан "Римекс"
Парното и таксиметровите услуги ще поскъпнат заради въвеждането на акциз върху природния газ. Това прогнозираха вчера председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Ангел Семерджиев и Румен Крумов, шеф на Националния съюз на превозвачите. От началото на следващата година метанът ще се облага с акциз за първи път, което ще повиши неговата себестойност и това ще увеличи цените, които плащат крайните потребители.
В предложенията си за промени в Закона за акцизите и данъчните складове Министерството на финансите е разписало 1.7 лв. акциз за гигаджаул върху метана, ползван като моторно гориво. Това по сметки на Агенция "Митници", която събира акцизите, ще повиши цената на горивото с до 6 стотинки на килограм.
Изчисленията на Любо Ганев, който е управител на търговеца на метан "Римекс", показват, че повишението ще бъде най-малко с 10 стотинки. При сегашна цена от 1.4-1.55 лв. за килограм това означава поскъпване с между 4 и 8%.
Нито Ангел Семердджиев, нито Румен Крумов обаче се наеха отсега да прогнозират колко точно ще поскъпнат отоплителните и таксиметровите услуги.
От Министерството на финансите оправдаха мярката със задължение според европейската директива за облагане на горивата. Тя предвижда въвеждане на минимални акцизни ставки върху газа от началото на 2014 г., освен ако делът на метана в общото енергопотребление не е под 25%. В този случай намалени или нулеви ставки може да се прилагат до 2023 г.
От ДКЕВР вчера заявиха, че делът на природния газ вече е достигнал 26%, което означава, че въвеждането на акцизите повече не може да се отлага. От Министерството на финансите коментираха, че залагането на акциз още от идната година се прави с цел поскъпването да стане плавно в следващите 3 години вместо рязко от 2014 г.
Любо Ганев обаче оспори сметките на ДКЕВР и заяви, че делът на природния газ е не повече от 10%. "Аз имам своите аргументи, нека някой да ни покаже своите. Въвеждането на акциз върху метана ще осигури на държавата 5 млн. лв., но срещу този приход тя ще загуби милиони левове ДДС приходи от търговията с метан.
Ще откаже и хората да минават на метан, а това е най-безвредното гориво. В Италия 1.2 млн. автомобила карат на метан, у нас са само 60 хиляди. По-глупави ли са италианците от нас, че не въвеждат акциз, та се налага ние да го въведем", каза той пред "Дневник".
В момента метанът е най-евтиното гориво, като за 100 километра пробег са нужни 5 килограма, или разходът за обикновен автомобил е 8-9 лв., а с бензин може да излезе между 16 и 20 лв. Според Любо Ганев обаче монтирането на уредби за метан е скъпо и става изгодно, ако се шофира на метан дълго време. Повишаването на цената пък ще направи това гориво по-малко привлекателно за собствениците на автомобили.
От Министерството на финансите неофициално признаха, че допълнителните приходи няма да са значителни и ще са най-много 15 млн. лв.