Антимонополната комисия разреши на "Авто Юнион" да придобие "Дару кар"

На живо
Заседанието на Народното събрание

Антимонополната комисия разреши на "Авто Юнион" да придобие "Дару кар"

Антимонополната комисия разреши на "Авто Юнион" да придобие "Дару кар"
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на компанията "Авто Юнион" да придобие 100% от дружеството "Дару кар". Това показва справка в регистъра на антимонополния орган. Купувачът "Авто Юнион", част от "Еврохолд България", е най-големият играч на пазара на нови автомобили у нас, а "Дару кар" е дилър за България на марката "Махиндра" и употребявани автомобили БМВ. Като причина за сделката от купуваното дружество са изтъкнали постигането на по-голяма финансова стабилност, както и по-добри конкурентни позиции.
Проверката на КЗК е показала, че двете дружества оперират на пазарите - предлагане на
сервизни услуги за автомобили и продажба на резервни части. Съвкупният дял на компаниите също така няма да надхвърли определения като приемлив от Европейската комисия дял от 25%, пише в решението на антимонополното ведомство.
От комисията са установили, че бъдещата концентрация няма да окаже въздействие върху засегнатите пазари, на които няма бариери за навлизане. Изключение прави само бариера свързана с гаранционното обслужване на нови автомобили, където се изисква сключване на договор съгласно условията на производителя на автомобила по отношение броя, големината и дизайна на автосервизите, качество на услугите и др. От КЗК са определили това препятствие като преодолимо.
"Авто Юнион" осъществява сервизно обслужване на марките "Рено", "Нисан", "СААБ", "Дачия", "Опел", "Шевролет", "Фиат", "Ланчия", "Алфа Ромео", "Мазда" и "Мазерати". Придобиваното дружество е оторизиран сервиз на BMW Груп за България. Дружеството предлага сервизни услуги за марките BMW, MINI, Porsche, Rover и Land Rover.
Допълнителен аргумент на КЗК за одобряването на бъдещата сделка е, че тя ще има незначителен
ефект върху пазара. Проверката на антимонополната комисия е показала, че дяловете на двете дружества през 2009 г. и 2010 г. не са се променили, което е индикация за тяхното стабилно пазарно присъствие. Също така пазарният дял на "Дару кар" е оценен като незначителен, което няма да доведе до концентрация на двама силни конкурента. 
Купувачът "Авто юнион", който е част от групата на "Еврохолд България", държи около 13% от пазара на нови коли през юли. Фирми от консорциума предлагат на българския пазар автомобили от марките "Фиат" ("Ауто Италия"), "Алфа Ромео" и "Ланча" ("Милано мотърс"), "Нисан" ("Нисан София), "Опел" и "Шевролет" ("Булвария" и "Каргоекспрес"), "Сааб" ("Скандинавия мотърс"), "Мазерати" ("Гранспорт ауто") и "Рено" и Дачия" ("Еспас Ауто").
"Дару кар" е първият дилър на нови автомобили БМВ у нас. От 1992 до 2003 г. компанията е официален представител на марката, а след това е дилър. Между 1994 и 2004 година фирмата търгува и с нови автомобили "Роувър" и "Ленд Роувър".
От март 2008 година "Дару кар" е официален представител на индийската марка "Махиндра" в България. През годините, когато пазарът на нови автомобили у нас бележеше нетипични за сегмента ръстове (между 2006 и 2008 г.), компанията търгуваше също с мотоциклетите "Мото гуци", "Хускварна", "Каджива", "Аугуста" и камиончетата "Мултикар".