ОББ продава на търг завод на "ЖП инфраструктура - холдингово дружество"

ОББ продава на търг завод на "ЖП инфраструктура - холдингово дружество"

- 35.7 млн. лв. е началната цена за целия завод в Русе
ОББ е обявила за продажба "Локомотивен и вагонен завод" - Русе, заради просрочен дълг от 33 млн. евро, съобщиха от "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество", който е собственик на завода. Освен това банката е запорирала сметките на ЛВЗ и на други дъщерни дружества на контролираният от Васил Божков холдинг отново заради същия кредит.
Публичната продажба на имоти и активи на ЛВЗ - Русе, е започнала на 3 октомври и ще тече в продължение на месец до 3 ноември. За продажба е обявен целият завод при начална цена 35.707 млн. лв., става ясно от регистъра на Камарата на частните съдебни изпълнители.
Освен цеховете и другите недвижими имоти съдия-изпълнител Милкана Македонска е обявила за продажба и оборудването от завода. В активите му влиза и пречиствателна станция, а в документите за някои от сградите се посочва, че те са в лошо външно състояние.
Според последния публикуван отчет на предприятието в края на миналата година то има 21.176 млн. лв. просрочен кредит, обезпечен с активи. В началото на тази година заемът е бил предоговорен срещу по-висока лихва. В отчета не се посочва кой е кредиторът, но вероятно отново става дума за същия заем от ОББ.
Според отчета имотите, машините и съоръженията на ЛВЗ са на стойност малко над 4 млн. лв. в края на декември, а още 235 хил. лв. е стойността на инвестиционните имоти. Общо активите на завода се оценяват на 22 млн. лв., в които влизат и над 16 млн. лв. дългосрочни финансови активи.  
На 16 септември ОББ е запорира сметки и вземания на ЛВЗ, на "Ремонтно-възстановително предприятие Кьоне", "Национален изследователски институт по транспорта" и "Завод за стоманобетонови конструкции и изделия". Ден по-рано, на 15 септември, свързаният с тях "Холдинг Пътища" също се оказа със запорирани сметки заради дълг към ОББ.
"ЖП инфраструктура - ХД" е една от инфраструктурните компании на Васил Божков заедно с "Холдинг Пътища" и "Мостстрой" - последното вече обявено в несъстоятелност. Отчетът на железопътния холдинг за миналата година, публикуван чак в края на юни, показа 33 млн. евро просрочени задължения. В доклада си проверяващите от "HLB България" отказаха да дадат мнението си по отчета и заявиха, че не е ясно дали компанията ще може да покрива дълговете в бъдеще.
Миналата година холдингът натрупа 27 млн. лв. загуба най-вече заради обезценки на инвестиции в дъщерни компании. Най-голямата беше именно в ЛВЗ - за 24.5 млн. лв., а другата в "Мегалинк" - за 719 хил. лв. Интересното е, че "Мегалинк" има кредит от Първа инвестиционна банка, обезпечен с акции на ЛВЗ. Според отчета на компанията към края на 2009 г. заемът й към банката е с 2.5 млн. лв. главница и 537 хил. лв. лихви.
ОББ е сред най-големите кредитори на пътните дружества на Васил Божков – освен "Холдинг Пътища" и жп компаниите "Мостстрой" също е длъжник на банката и това стана една от причините за стигането му до несъстоятелност. В края на миналата година заради кредит от 10 млн. евро два самолета на авиокомпания, също собственост на Божков, бяха обявени за продажба от съдия-изпълнител.