Потребителите избират магазините според близостта и асортимента

- 41% са убедени, че цените ще растат постоянно |
Повече от половината български потребители очакват влошаване на финансовата ситуация. Това показва проучване на агенцията за пазарни изследвания "GfK България", представено на организираната от списание "Регал" конференция Retail In Detail, която се проведе днес в София.
Според данните 59 на сто от българите очакват финансовата ситуация да се влоши или да се влоши много, а 56% - да се увеличи безработицата. Други 41% пък са убедени, че цените ще растат постоянно, показват данните.
Според анализа намалява броят на българите, за които най-важната причина за избор на магазин за бързооборотни стоки е близостта им до дома или офиса, но все още това е главната причина. Според данните от изследването през 2010 г. 67% са избирали мястото за пазаруване според удобството при 73 на сто четири години по-рано. Увеличава се делът на тези, които посещават определен магазин заради добрия асортимент от продукти. През миналата година те са били 56% при 51 на сто през 2006 г.
Данните на GfK показват още, че при посещението си в магазин 92 на сто от клиентите искат да се ориентират добре в етикетите и цените, а 85% - да намерят всичко на едно място, което се свързва и с развитието на модерната търговия, коментира Гергана Маринова, консултант изследовател в потребителския панел на "GfК България". Голяма част от българите - 87%, имат бюджет, към който се придържат, когато пазаруват, а 88 на сто от хората имат предварително ясна идея какво точно търсят, показват още данните.
Според изследването 10% от покупките на българските домакинства в сектора на бързооборотните стоки вече са от собствените марки на веригите, докато през 2008 г. например този дял е бил 3 на сто. Все още обаче тези покупки са доста по-малко от други държави в региона. Така например в повечето от страните в Централна Европа този процент е между 20 и 30 на сто, сочат данните на GfK.
Междувременно от друга компания за изследвания - "Синовейт", съобщиха, че започва да се появява тенденция за засилване на интереса към локалните и традиционни продукти. Това се случва постепенно във всички страни от региона, коментира Катарина Якшич, регионален директор Censydiam за Централна и Източна Европа в "Синовейт".
По думите й потребителите също така използват интернет, за да търсят активно информация за продукти, сравнение на цени и други и търговците трябва да използват по-активно този канал за комуникация с клиентите.