Трета година спад на пазара на бързооборотни стоки

Трета година спад на пазара на бързооборотни стоки

- 12 млрд. е бил обемът на пазара през пиковата 2008 г., 10.7 млрд. лв. през миналата

- 5% ще се увеличи делът на търговията през веригите
За трета поредна година се очаква пазарът на бързооборотни стоки да се свие. Това прогнозираха днес от консултантската компания "ICAP България" по време на конференцията Retail in Detail, организирана от списание "Регал" в София. "Намалението ще бъде 3-4% в стойност", коментира Владимир Чириков, който е мениджър пазарни проучвания и анализи в компанията.
Според данните през миналата година секторът е бил на стойност 10.7 млрд. лв., а през 2008 г., когато е достигнат пикът за последните седем години - около 12 млрд. лв. Чириков коментира още, че в средата на годината е имало повече оптимизъм, но той е намалял и реално нивата от предкризисната 2008 г. сега са "само мечта".
От консултантската компания очакват още делът на модерната търговия през веригите да продължава да нараства за сметка на традиционната със средно около 5 на сто на година. През тази година тя ще бъде около 35%, докато през 2014 г. търговските вериги и единичните магазини трябва да имат приблизително еднакъв дял на пазара.
През годината различни статистики и изследвания показваха, че потребителите продължават да свиват потреблението си, включително и за стоки от първа необходимост. Анализите на различни търговски вериги пък сочат, че фокусът отново продължава да бъде върху по-ниските цени и промоционалните оферти, макар и в някои от месеците да имаше известно "преминаване" към стоки от малко по-висок ценови клас по данни на търговците.
Според проучване на института за пазарни изследвания GfK, представено също на конференцията, все още повече от половината българи са с лоши очаквания за финансовата ситуация, както и за увеличение на безработицата. Същевременно 41 на сто пък очакват цените постоянно да нарастват, показва още изследването.
Според данните на ICAP през миналата година има около 20% спад в обемите на търсенето на млечни продукти, намаление е имало и при месните. Изследванията показват още, че има около 5 на сто намаление в обемите за 2010 г. при безалкохолните напитки, като най-тежко пострадали от свитото потребление са соковете и енергийните напитки. В сектора на безалкохолни напитки се отбелязва и навлизане на собствени марки на веригите, казват от компанията. При виното пък няма ръст във вътрешното потребление, смятат още от ICAP.
През последните месеци различни компании от хранителната индустрия прогнозираха, че тази година ще завърши със спад до 5-10% за различните категории продукти, като се очаква най-засегнати да бъдат стоките от по-висок ценови клас.
От сектора очакват и увеличение на собствените марки на повечето търговски вериги, които по данни на GfK в момента заемат 10% от покупките на българските домакинства, докато през 2008 г. например този дял е бил 3 на сто. Все още обаче тези покупки са доста по-малко от други държави в региона. Така например в повечето от страните в Централна Европа този процент е между 20 и 30 на сто, сочат данните на GfK.
От друга компания за изследвания - "Синовейт", съобщиха по време на форума, че започва да се появява тенденция за засилване на интереса към локалните и традиционни продукти. Това се случва постепенно във всички страни от региона, коментира Катарина Якшич, регионален директор Censydiam за Централна и Източна Европа в "Синовейт".
По думите й потребителите също така използват интернет, за да търсят активно информация за продукти, сравнение на цени и други, и търговците трябва да използват по-активно този канал за комуникация с клиентите.
Тенденции

- Делът на веригите в продажбите на пазара ще продължава да расте
- Засилва се интересът към локалните и традиционни продукти
- Потребителите използват интернет, за да търсят активно информация за продукти и да сравняват цени