Катарина Якшич, регионален директор "Сенсидиам" към "Синовейт" за Централна и Източна Европа: Все повече потребители започват да търсят локални продукти

Катарина Якшич, регионален директор "Сенсидиам" към "Синовейт" за Централна и Източна Европа: Все повече потребители започват да търсят локални продукти

Катарина Якшич, регионален директор "Сенсидиам" към "Синовейт" за Централна и Източна Европа
Дневник
Катарина Якшич, регионален директор "Сенсидиам" към "Синовейт" за Централна и Източна Европа
Въпреки че финансовата криза промени сериозно поведението на потребителите, насочвайки ги към пазаруването на по-ниски цени, немалка част от хората променят навиците си и в други посоки, не непременно свързани с личното им финансово състояние. Консултантската компания "Синовейт" открои няколко нови тенденции, които се случват в глобален мащаб, очаквайки те да започнат постепенно да навлизат и в държавите от региона, включително и България. За това как хората променят навиците си за пазаруване, как търговците трябва да се адаптират към новите реалности и защо интернет се оказва толкова важен канал за комуникация разговаряме с Катарина Якшич, която е регионален директор "Сенсидиам" към "Синовейт" за Централна и Източна Европа. Тя беше един от лекторите на провелата се преди две седмици конференция за бизнеса с бързооборотни стоки Retail In Detail, организирана от списание "Регал".
- Хората не търсят най-евтините продукти, а същите като преди, но там, където са най-евтини

- Търговците трябва постоянно да обновяват асортимента си, защото потребителите обичат изненадите

- Аскетизмът е една от новите тенденции в потреблението
Какво очаквате да се промени в потребителските навици?
- Това, което се променя глобално, е активното използване на интернет. Потребителите сега могат да сравняват в интернет продуктите, цените, да получат оценки на други потребители и те използват тази възможност.
Как трябва да се държат търговците в интернет?
- Чрез социалните мрежи и интернет търговците могат да общуват със своите клиенти и трябва да използват пълноценно тази възможност. Търговците трябва да представят постоянно и пълно информация за продуктите и активностите си.
В последно време се забелязва, че все повече търговци на храни в Западна Европа и САЩ инвестират в интернет търговия, като някои от тях казват, че са изненадани от добрите резултати, а други, че това не е добър канал за продажби. Има ли предпоставки тази ниша да се развие толкова бързо както в другите сектори?
- Интернет е важен канал за продажби на търговците въобще, но когато говорим за храни конкретно, мисля, че е малко по-различно. Хората ползват интернет, за да търсят информация, но когато купуват хранителен продукт, искат да го видят - дали е свеж, дали е качествен, дали е оригиналът. Важното за търговците е да се фокусират върху асортимента.
Какво да направят по-конкретно?
- Асортиментът трябва да се разнообразява. В Австрия има верига, която всяка седмица предлага нови продукти в асортимента си, и има успех. Това е така, защото хората обичат изненадите. Има клиенти, които отиват всяка седмица и чакат пред магазина, за да видят новите продукти. В Полша има ресторанти, които на 2-3 месеца сменят изцяло менюто си в зависимост от сезоните.
Какво друго се променя в потребителското поведение?
- Това, което наблюдаваме в глобален мащаб, е, че хората все повече започват да търсят локални продукти. Тук става дума за традиционни продукти от собствената им държава, както и от региона. Една от причините е, че вече голяма част от хората са опитали международните брандове и сега преоткриват традиционните локални стоки.
Има ли такава тенденция и в региона и очаквате ли да продължи?
- Заражда се и в региона. Както споменах, наблюдаваме, че част от полските ресторанти променят на няколко месеца менюто си, включително и като добавят традиционни продукти. Наблюдаваме това да се случва и в други страни и смятам, че тази тенденция ще продължи.
Как кризата се отразява в момента на региона? Продължава ли основният фокус да бъде върху цената?
- Личното ми мнение е, че тук, в региона, хората не бяха толкова шокирани от кризата както например някои западноевропейски държави. Разбира се, трябва да отчетем, че тук стандартът на живот като цяло е по-нисък и поради тази причина цената винаги ще бъде важен фактор при избора на потребителя.
Това, което обаче наблюдаваме, е, че хората не търсят най-евтиния продукт в дадена категория, а търсят същия продукт както преди, но сравняват къде могат да го купят по-евтино. Затова и - както коментирахме в началото - интернет се превръща в много важен канал за събиране на информация.
Какъв маркетинг подход трябва да предприемат в такъв случай компаниите? Трябва ли да продължат да акцентират толкова много върху цените, както правят в момента?
- В Полша един от дискаунтърите (магазини за стоки с намаления - бел. ред.) първоначално при навлизането си на пазара се рекламираше само с ниски цени. Това, което сега наблюдаваме, е, че тази верига търси възможност да се представя и пред друг тип потребители. Сега компанията говори за качество, казвайки, че клиентите могат да получат добро качество на същите ниски цени.
Въпреки че социалният статус в региона е по-нисък, очакваме все повече хора да обръщат внимание на качеството, не само на цената. Потребителите все повече ще търсят качество за определена цена и търговците трябва да се съобразят с тази тенденция.
Във ваши проучвания се казва, че има известен аскетизъм в потреблението. Какво по-точно наблюдавате?
- Аскетизмът е също тенденция, която все повече наблюдаваме сред хората в глобален мащаб. Има хора, които не са материално затруднени, но например предпочитат да отидат в планина или другаде, да кажем на почивка, където има по-базови условия, и по този начин да бъдат по-близо до природата. Те не търсят лукса, въпреки че имат възможност да си го позволят.
Това случва ли се тук?
- Вярвам, че тази тенденция ще се проявява и тук. Колеги от Сърбия например ми казват, че при тях едва ли това ще се случи, но съм убедена, че рано или късно тази тенденция ще дойде и тук във всички държави.
Отчитате ли някакви разлики между промените при потребителското поведение тук, в региона, и в глобален мащаб?
- Тенденциите в глобален мащаб идват и тук постепенно и очакваме това да продължи. В доста от страните присъстват вече международни компании и те също променят пазара.