Регионалното министерство се готви да поеме водната инфраструктура

Регионалното министерство се готви да поеме водната инфраструктура

Регионалното министерство се готви да поеме водната инфраструктура
"Нормално е инфраструктурното министерство да отговаря за инфраструктурата"
Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие
Пречиствателните станции и другата водна инфраструктура в България могат да преминат на управление към Министерството на регионалното развитие и благоустройството. От днес във ведомството работи нов зам.-министър – Добромир Симидчиев, бивш директор в концесионера на столичната ВиК мрежа "Софийска вода". Той ще отговаря за реформата във ВиК сектора в страната.
Днес строителният министър Лиляна Павлова представи новия си мениджърски екип и шефа на новата Национална компанията "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов (виж карето).
В момента управлението на водите е разпръснато между няколко министерства – на регионалното развитие (язовири), на околната среда и водите (пречиствателни станции, минерални извори), на икономиката, на земеделието и на здравеопазването.
"Със сигурност министерството на регионалното развитие трябва да си управлява инфраструктурата, защото ние сме инфраструктурното министерство. Така че ще работим в тази посока", отговори Павлова на въпрос на "Дневник" за пречиствателните станции. Обсъжданите до момента варианти за окрупняване на институциите, свързани с водите, бяха учредяване на нова агенция, на една държавна компания или на няколко регионални дружества.
Министърът на околната среда Нона Караджова коментира, цитирана от mediapool, че с новото назначение най-накрая може да започне отлаганата с 10 години реформа във водния сектор – предимно да се регламентира собствеността на ВиК съоръженията. Заради неефективното управление на водите загубите по мрежата на много места са над 50% от подаденото количество, а изграждането на пречиствателните станции се бави.
"Дали ще бъде под шапката на МРРБ, не можем да кажем категорично. Това, което ще се опитаме, всички министерства, е да изградим обща стратегия как да управляваме водите. Нормално е инфраструктурното министерство да отговаря за инфраструктурата. В каква форма - това е въпрос, който трябва да решим в следващите три месеца", поясни Павлова.
Тя каза още, че предстоят промени в Закона за водите, така че управлението на водоизточниците да се разграничи от това на водопреносната мрежа. "Дневник" очаква отговор от министерството на околната среда дали, кога и в какъв вид ще се извършат окрупняването на собствеността и управлението на сектора.
Проблемът с изграждането на пречиствателни станции отново излезе наяве, след като предшественикът на Павлова - Росен Плевнелиев, заяви, че държавата няма да даде пари за съоръженията в населени места, за които данните за населението се разминават драстично.
Проблемът е особено остър в морски общини като Созопол, където според местните власти има 80 хил. легла, а според икономическото министерство става дума за 2000.
Анализ на екоминистерството, оповестен през март, показа, че за разширяване, рехабилитация и поддържане на водната инфраструктура са необходими между 20 и 40 млрд. лева през следващите 30 години. "На някои места амортизационните срокове на ВиК мрежата отдавна са изтекли – при по-високо налягане тръбите направо се пукат", каза тогава министърът на околната среда Нона Караджова.
Днес строителният министър изтъкна, че "над 2.5 млрд. евро ни трябват само за пречиствателни съоръжения. Ако добавим към тях и самата ВиК инфраструктура, тази сума ще набъбне."
Добромир Симидчиев каза, че има собствено виждане за това как трябва да се развива секторът, но отказа да навлезе в конкретни подробности.
Симидчиев е бил директор "Инженерни услуги и активи" в "Софийска вода", технически мениджър в дружеството "Делфин проект екотехника" и преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия. След официалното си представяне той потвърди пред журналисти родствената си връзка с бившия шеф на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) Иван Симидчиев.
Пътен инженер поема инфраструктурната компания

Инженер със стаж в Агенция "Пътна инфраструктура" и с опит в подготовката на пътни проекти по програмата "Джаспърс" оглави новата Национална компания за стратегически инфраструктурни проекти. Асен Антов беше представен вчера от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова. Компанията беше създадена от правителството, за да ускори  проектирането и изграждането на магистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море". Антов е работил в пътната агенция от 2001 до 2009 г., а след това е бил консултант в частния сектор. Плановете му са новата компания да бъде структурирана изцяло до средата на 2012 г. и дотогава да поиска от Европейската комисия одобрение, за да управлява евросредства.