Треска за купони

Kакво бихте направили, за да намалите сметката си в супермаркета? Бихте ли стояли до 2 сутринта, за да пресмятате какво точно да купите? Или пък бихте се радвали най-много на огромната папка – подарък от половинката ви за годишнината, в която да прибирате купоните си? А бихте ли влезли в контейнера за боклук, за да намерите изхвърлените от други хора вестници с отпечатани намаления?
Всичко това се случва в САЩ – родината на реалити предаванията, където върви вторият сезон на "Extreme couponing" - шоу, което показва докъде може да стигне човек в желанието си да плаща по-малко за покупките си. Все повече потребители отвъд океана се включват в растящата тенденция – в първата половина на 2011 американците са разменили 1.75 млрд. купона, с които са спестили 2 млрд. долара – увеличение с 18% спрямо 2009 г., показва проучване на NCH Marketing Services.
Какво се случва в Европа
От тази страна на океана тенденцията също набира скорост. Данните на ComScore показват, че аудиторията на сайтовете за групово пазаруване се е увеличила със 162% през декември 2010 г. в сравнение с 2009 година. Те са имали почти 35 млн. уникални посещения за последния месец на годината, като 12.3 млн. от тях са само в сайта за групово пазаруване Groupon. Сайтът дори не е присъствал в Европа през 2009, което прави числото още по-значително.
Проучването на NCH пък показва, че във Великобритания 61% от анкетираните потребители са използвали купони, като 24% го правят много често. Увеличават се хората от всички възрастови групи на Стария континент, които сравняват цените на различни продукти онлайн, най-вече през стационарните си компютри. Представителите на поколението около и под 30 години все повече използват и мобилните си устройства – смартфони и таблети, за да проверяват дали магазинът, в който пазаруват, е най-изгодното място.
Онлайн поколение
Развитието на новите технологии допълнително насърчава пазаруването с купони. Ако преди ценните хартийки са идвали само в пощата и вестниците, сега лавина от сайтове и мобилни приложения предлагат възможности за намаления, сравнения на цените в различни магазини и какви ли не промоции. По време на "черния петък" - петъка след Деня на благодарността, в който започват коледните намаления в САЩ, 17.3% от попитаните американци казват, че ще проверят за промоции на фейсбук страницата на магазините, а други 11.3% ще потърсят и сделки в сайтовете за групово пазаруване.
В резултат на голямата им популярност сайтовете правят фурор дори на борсата. Първият и най-голям сайт Groupon набра 700 млн. долара при излизането си на борсата преди две седмици, което оцени компанията на 12.8 млрд. долара. Вторият по големина търговец на оферти LivingSocial пък набра през април 400 млн. долара финансиране, което даде оценка на компанията от 3 млрд. долара. Високите оценки показват до каква степен инвеститорите гласуват доверие на развитието на бизнес модела на компаниите.
Последствията за търговците
Докато пазаруващите изтриват до стотици долари от сметката си в супермаркета, търговците са притеснени, че лоялността на клиентите все повече намалява. Те избират различна марка или магазин всеки път в зависимост от намалението. Така производителите и търговците, които са пуснали офертата с идеята да привлекат и задържат потребители, постигат само първото. Излиза, че парите за еднократното намаление са хвърлени от тях на вятъра и нямат никаква възвръщаемост.
"Производителите и търговците искат да намерят начини да запазят лоялността на клиентите си и не си губят времето" коментира съдружникът в маркетинговата фирма Compete Pulse Дебра Арбсмън. Сайтът Entrepreneur.com дори дава съвети на търговците как да намалят загубите си от купони – да не приемат много еднакви купони, както и да не позволяват комбинирането на различни намаления, които на практика правят продуктите безплатни.
Бъдещето на пазара
Производителите и търговците ще могат да отвърнат на ширещата се тенденция, усилена и от несигурната икономическа обстановка, само като променят съществуващия модел. Картите за намаления, както и изискването парите, спестени от сегашната сметка, да бъдат отново похарчени в същата верига магазини, са само два от вече прилаганите варианти. Едно обаче е сигурно – щом има полза за тях, хората няма да спрат да използват системата.
"Дори и още хора да злоупотребяват със системата, магазините няма да се откажат да предлагат купони" коментира създателят на сайта shopathome.com Марк Браунстийн идопълва: "Хората ще избягват търговците, които не предлагат сделки."