Потребителското доверие в еврозоната намалява за шести пореден месец

Потребителите в еврозоната са станали по-песимистично настроени за възможностите си през декември според ежемесечното проучване на Европейската комисия. Причините са задълбочаването на фискалната криза във валутния съюз, все повечето правителства, които започват да прилагат програми за затягане на икономиката и надвисналата над зоната рецесия.
Според обявените вчера данни предварителните резултати от проучването на потребителското доверие показват, че то е паднало от -20.4 на -21.2 пункта през ноември в шестия си пореден месец на спад, съобщава Wall Street Journal. Данните за Европейския съюз също не са обещаващи – там основната мярка пада от -20.7 на -21.9 пункта.
Както и в предишните месеци спадът отразява растящите притеснения около развитието на еврозоната и пазара на труда, макар че комисията няма да даде подробности около индекса до началото на следващата година.
"Увеличението на фискалното затягане… растящата безработица и бъркотията на финансовите пазари са отровна напитка за потребителското поведение", казва икономистът от IHS Global Insight Хауърд Арчър. "Освен това покупателната способност продължава да се свива в редица страни заради високата инфлация и замразените заплати."
Проучването показва, че потребителите нямат намерение да увеличават потреблението си, което ще окаже допълнителен натиск върху и без това свиващата се икономика. Според данните за бизнес активността, излезли във вторник, икономиката на зоната най-вероятно ще се свие през тази четвърт. Официалните данни показват, че БВП на шест страни от еврозоната вече са се свили през третата четвърт, а в две страни растежът е бил нулев. Намесата на Европейската централна банка, която смъкна лихвите два пъти за последните два месеца, също не е уверила хората, че икономиката в региона ще тръгне към възстановяване.