След празниците много българи ги очаква сезонна задлъжнялост

Българският потребител става по-малко платежоспособен в началото на всяка нова година заради разходите, които съпътстват празничната еуфория. Това показва анализ на Асоциацията на колекторските агенции в Българиs. Според статистиката на асоциацията януари и февруари традиционно попадат сред месеците, в които се появява синдромът на сезонната задлъжнялост.
Тя идва в резултат на това, че около празниците хората се втурват да пазаруват, без да си направят сметка за възможностите си.
От агенциите посочват, че в еуфорията много хора забравят, че декемврийската заплата е възнаграждение като всяко предходно (особено при липсата на бонуси и 13-та заплата в период на криза), което трябва да бъде предвидливо разпределено. Така се стига до невъзможност за покриване на текущите разходи за сметки след отминаването на празничните дни.
"Периодът между двата празника е добър за планиране на текущите разходи през януари. Определянето на необходимия минимум за погасяване на сметките ще спести сътресения на потребителите", казва Райна Миткова-Тодорова, председател на асоциацията.
Тя напомня, че заради студеното време се очертават високи сметки за енергия и повишената консумация по празниците. Същото се отнася и за сметките за телефон заради обажданията и поздравителните съобщения.
Колекторите допълват, че през януари има повишен риск от сезонни заболявания, при които дори да се ползва безплатна медицинска помощ, разходите за лекарства също натежават над семейния бюджет.
"През настоящата година потребителите трябва да подхождат с още по-голямо внимание към закъсненията в плащанията, тъй като кредиторите стартират процедура по събиране на вземанията си още на 3-ия - 5-ия ден след датата на падежа", напомня Димитринка Гринко, член на асоциацията.
Тя обяснява, че данните попадат или в агенция за събиране на вземания, или в специализиран вътрешен отдел на организацията-кредитор. И в двата случая обажданията създават притеснения за длъжника. Затова навременното плащане на текущите месечни сметки спестява поетапно натрупване на задължения и елиминира риска от излишно усложняване на процеса.
От асоциацията припомнят, че коректната процедура по събиране на вземания започва с изпращането на sms, следва обаждане, което има за цел да напомни за задължението, но и да информира за последствията от по-продължително отлагане. По време на първия разговор длъжникът трябва да получи името на кредитора възложител, размера на задължението и датата на неговия падеж.
Асоциацията вече има телефон, на който потребителите, получили некоректни обаждания или лошо отношение, могат да подават сигнал: +359 (2) 4006 800
Според Асоциацията типовете услуги, по които българските граждани имат забавени плащания, са:
|