Коледата в Италия не донесе подаръци на търговците

Италианските търговци преживяха най-лошите си празници в последните 10 години, смятат от потребителската група Codacons, цитирана от Bloomberg. Мерките за затягане на икономиката принудиха домакинствата да ограничат харчовете си.
Средностатистическият италианец е похарчил с 48 евро по-малко от средното за последните пет години през този празничен сезон, смятат от Codacons. Най-лошо са били ударени продажбите на дрехи и обувки – с 30% спад в сравнение с предишни години, а търговците няма да успеят да си върнат позициите по време на намаленията, които ще започнат през януари, коментират от организацията.
Периодът на намаленията "ще е пълен провал", казва в изявлението си шефът на Codacons Карло Риенци. Той предвижда, че продажбите могат да паднат с до 40% в сравнение с 2010 година.
Миналия месец премиерът Марио Монти успя да прокара план за спестяване на 30 млрд. евро от мерки за затягане на икономиката, които целят да свият дълга на третата по големина икономика в еврозоната. Мерките, които включват данък върху луксозните стоки, собствеността и по-високи цени на бензина, може още да свият потреблението в страната и да я запратят дълбоко в рецесията.
Според друга потребителска група – Federconsumatori планът ще струва на всяко италианско семейство по 1 129 евро.
Потребителското доверие в страната през декември падна до най-ниската си стойност в последните 16 години, а икономиката отчете свиване през третото тримесечие. Прогнозите на правителството са за още едно свиване през сегашното тримесечие, което означава, че Италия ще изпадне в четвъртата си рецесия от 2001 година насам.(Рецесията се дефинира като две последователни тримесечия отрицателен ръст на икономиката.)
Според работодателското лоби Confindustria пък икономиката на страната ще се свие с 1.6% през 2012, като минимален ръст ще има във втората половина на следващата година.