Следколедните разпродажби не облекчават положението на търговците в Европа

Следколедните разпродажби не облекчават положението на търговците в Европа

Следколедните разпродажби не облекчават положението на търговците в Европа
Reuters
Бързият ръст в следколедните продажби в някои европейски страни едва ли ще спаси търговците от още предупреждения за печалбите и фалити, докато потребителите са готови да купуват само при огромни намаления, пише "Ройтерс".
Претъпканите магазини в големи икономики като Германия и Великобритания ще намалят страховете, че дълговата криза кара потребителите в региона да намалят потреблението на всичко освен най-основното. Анализаторите обаче предупреждават, че европейците вече са готови да купуват при големи намаления от 50–70%, което почти изтрива маржовете на печалба.
"Интересът към разпродажбите може да намалее доста бързо, след като най-добрите сделки се изчерпат", казва Хауърд Арчър от IHS Global Insight. "Това ще постави търговците под натиск да намалят цените още повече, което ще повлияе на печалбите им."
Със спада на търговията в закъсали страни като Италия и Гърция има риск условията в региона да се влошат още, ако политиците не вземат смели решения за възстановяване на финансовата ситуация в региона.
"Следващата година ще е още по-предизвикателна за европейската търговия. Практически всички нейни отрицателни черти от втората половина на 2011 ще се задържат и дори влошат поне през първите шест месеца на 2012 г.", смята Саймън Чин от групата за проучване на търговията Conclumino.
Голяма част от европейските търговци все още не са обявили данните за продажбите си по време на празничния сезон. Очакванията обаче са, че те няма да са провалът, от който хората се страхуваха, след като Metro издаде предупреждение за печалбите си през декември.
Според германското търговско обединение HDE коледните продажби са нараснали с около 1.5% на годишна база и ще бъдат последвани от добри разпродажби. Във Великобритания данните от компанията за проучване на пазара Experian показват, че броят на купувачите след Коледа се е задържал на добро ниво.
Търговците в региона се надяват намаляващата инфлация, комбинирана със събития като Евро 2012 и олимпийските игри догодина, да помогнат на продажбите.
Тенденцията в най-засегнатите от кризата страни обаче показва, че най-лошото предстои. "Следващата година ще донесе задълбочаване в пропадането на пазар, който вече е на коленете си", коментира председателят на гръцката търговска организация ESEE Василис Коркидис.
В Италия пък потребителското доверие падна до дъно за последните 16 години през декември. Потребителската група Codacons оценява, че италианците ще похарчат с 40% по-малко през януари в сравнение с 2010 г.