"Луфтханза" прехвърли на пътниците въглеродния данък

Германската авиокомпания "Луфтханза" (Lufthansa AG) ще прехвърли на крайните си клиенти около 130 млн. евро, които тя очаква да се добавят към разходите й заради влизането в сила на задължителната нова система за търговия с въглеродни емисии, задължаваща авиопревозвачите също да участват с нея.
В понеделник от авиокомпанията съобщиха, че това перо ще бъде включено към надбавката за по-скъпите горива в цените на билетите.
По този начин "Луфтханза" стана първият авиопревозвач, обяснил подробно как ще приложи новия режим.
"Изправени пред растяща конкуренция, особено от компании от страни извън ЕС, засегнати от търговията с въглеродни емисии в много по-малка степен, "Луфтханза" ще трябва да прехвърли тежестта чрез цените на билетите, както бе предложено и от ЕС", се казва в официалното съобщение, цитирано от Reuters.
Това няма да се случи веднага, защото надбавката за горивата вече бе вдигната през декември - в рамките на 102-122 евро за полети на далечни разстояния и 31 евро за вътрешни и европейски полети.
За 2012 г. компаниите ще получат безплатни квоти в размер на 85% от всички емисии на техния сектор. Но понеже това е изчислено на база 2004-2006 г., повечето превозвачи ще трябва да купят доста повече. Специално "Луфтханза" ще трябва да купи 35% от квотите си.
Авиокомпаниите и свързаните с тях дружества критикуваха схемата за търговия с въглеродни квоти и дори се опитаха да я спрат в съда с мотив, че тя допълнително натоварва индустрията, вече изпитваща сериозни проблеми заради скъпите горива, растящата конкуренция и вдигането на национални данъци.
Според международната асоциация на авиопревозвачите IATA разходите за цялата индустрия от европейската схема ще се увеличат от 900 млн. евро през тази година на 2.8 млрд. евро в края на десетилетието.