Китайските авиолинии няма да плащат въглеродния данък на ЕС

Китайските авиокомпании ще откажат да платят таксите върху въглеродните си емисии, на които ги задължава новата схема за търговия на емисии на Европейския съюз, съобщи Ройтерс.
Схемата за търговия на въглеродни емисии започна да действа през 2005 г. като част от опитите на ЕС да се бори с климатичните промени. От 1 януари 2012 тя важи и за авиоиндустрията – всички компании, които изпълняват полети от и до летища в региона, са задължени да си плащат за въглеродните си емисии.
"Китай няма да си сътрудничи с ЕС по отношение на схемата, така че китайските авиолинии няма да вдигнат цените на билетите си заради данъка върху емисиите", коментира заместник-главният секретар на Китайската асоциация за въздушен транспорт(CATA) Кай Хайбо пред Ройтерс. В асоциацията членуват четирите най-големи авиолинии в страната: Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines и Hainan Airlines.
Говорителка на Европейската комисия нямаше коментар по отказа. Според законите на ЕС могат да бъдат наложени глоби по 100 евро за всеки тон въглероден диоксид, изхвърлен от авиолиниите, които не се съобразяват с новите правила. В случай, че компаниите продължават да нарушават регулациите, ЕК има възможността да им забрани да оперират на територията на Съюза.
От Lufthansa, Emirates и Etihad Airways вече обявиха, че ще прехвърлят бремето от новите задължения на пътниците чрез вдигане на цените на билетите.
Новата схема бе обжалвана в съда от редица компании, но в крайна сметка тя влезе в сила от началото на годината. Веднага след отсъждането на Съда на ЕС в Люксембург, че системата е легитимна, китайската държавна информационна агенция Xinhua предупреди за търговска война. САЩ също не приеха добре решението и изготвиха законопроект, според който изпълнението на схемата е незаконно.
CATA оценява, че схемата ще струва на китайските авиолинии 123 млн. долара през тази година, а до 2020 г. сумата ще се утрои. ЕК оценява влиянието на новите регулации на между 2 и 12 евро за пътник.