БАКА: Интернет рекламата расте, държавата - все по-голям рекламодател (допълнена)

БАКА: Интернет рекламата расте, държавата - все по-голям рекламодател (допълнена)

Красимир Гергов остава председател на рекламната асоциация за още 3 години.
Красимир Гергов остава председател на рекламната асоциация за още 3 години.
Рекламният пазар в България е спаднал с 6% в нетни стойности през 2011г. Прогнозата за 2012г. е за ръст с 3-4%. Данните бяха представени по традиция от председателя на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА)* Красимир Гергов на форума на организацията, който се провежда днес в София.
Интернет рекламата е единствената, в която има ръст през миналата година и в брутни (с 15%), и в нетни (с 11,4%) стойности. В брутна стойност уеб рекламните приходи са над 42 млн. лева. Интернет измества радиото и вече има 8% дял от пазара на базата на нетни данни, съобщи Иво Цеков от "Пиеро 97". Данните, които бяха представени, са по изчисления от рекламния мониторинг (следене и отчитане на рекламните площи и време) на TNS Tv Plan, GАRB и медия агенцията "Пиеро 97".
Изпълнителният директор на "Икономедиа" (издател на "Дневник и "Капитал") Лилия Апостолова представи на форума двете основни медии на групата, развитието им и нови проекти, ключовите характеристики на аудиторията и най-важното какво ги отличава. Посланието беше, че: Съдържанието прави разлика. Ние правим силна и независима журналистика и на хартия и в интернет. Предлагаме достоверна и полезна информация, собствени истории, анилизи и прогнози. 
Прогнозата е за развитие на мобилната реклама и за продължаващ интерес към канали като Facebook  и Google. Дисплей рекламата (банерите) остават водещият формат с около 80% дял, а рекламните продажби на клик са 10%. Най-голяма част от бюджетите си компаниите инвестират в новинарски сайтове. Основните рекламодатели в интернет са от браншовете телекомуникации, финансови услуги, автомобили и свързани с тях услуги и продукти.
Пазар за милиард 
В брутна стойност рекламният пазар (тв, преса, интернет, радио, външна реклама) за 2011 е почти един милиард лева. Телевизията остава с най-голям дял и над 700 млн. лева брутни  приходи. Те нарастват с малко над 8%, но в нетно изражение постъпленията са с 4,7% по-малко. "Това се дължи на дъмпинга", коментира Красимир Гергов, който има акции в БиТиВи и е консултант на телевизията. От миналата година двете най-големи частни телевизии - БиТиВи и "Нова тв" - се атакуват взаимно за нелоялна търговска политика. Първо "Нова тв" сезира Комисията за защита на конкуренцията, а преди десетина дви БиТиВи също внесе жалба за нелоялна конкуренция. Според представените данни, БиТиВи леко е повишила пазарния си дял до 44,5%, следвана от "Нова тв" с 22,5%.
Радиостанциите през 2011г. са привлекли инвестиции за над 72 млн. лева, а външната реклама със 70 млн. лева. Бяха отбелязани проблемите с конкурса в София, който се отлагаше няколко пъти и все още не е финализиран. Заради тази несигурност, според Иво Цеков много рекламодатели в столицата са залагали на по-кратки кампании, за да нямат проблеми, ако се демонтират съоръжания или има нови фирми, които ги управляват.
Пресата (вестници и списания) са с над 150 млн лева (бруто) приходи. Те намаляват с около 4% спрямо 2010г., а в нетно изражение с 3,6%. Иво Цеков  обясни, че списанията имат около 15% спад и това е свързано и с типа им рекламодатели, тъй като финансови услуги, луксозни стоки все още са със свити "кризисни" бюджети. Вестниците обаче отбелязват ръст около 5,11%, като той идва основно от публикуването на обществени поръчки и други обяви и реклами на държавни институции.
Държавата - рекламодател 
Красимир Гергов също посочи, че очакваните няколко големи кампании от държавата и обществените поръчки ще имат принос за ръст на пазара през тази година. Други допълнителни приходи се очакват покрай Евро 2012. 
Сред основните проблеми беше посочен дъмпингът и свалянето на цените "под допустимото дъно", за да се сключи сделка на всяка цена, предоставянето на взевъзможни бонуси (допълнително рекламно време или място) и че това важи при всички медии.
Според данните за брутните инвестирани бюджети, топ 5 на браншовете вложили най-много пари за реклама през 2011г. са козметика, храни, телекомуникации, фармация и напитки. Най-голям рекламодател е Procter & Gamble, следван от "Нестле" и "Мобилтел". 
Реклама на човек
В презентацията си "Пиеро 97" бяха изчислили, ползвайки и данни от НСИ, че "брутният разход за реклама на глава от населението" през 2011г. е бил 141,03 лева, а нетният - 43,90 лева (което е спад с по-малко от един лев спрямо 2010г.)
Знаци от началото на 2012
Първите два месеца на годината са били по-слаби за телевизиите спрямо същия период на 2011г., което Иво Цеков обясни и с колебливите пазари извън България и забавянето на договарянето и тук, но прогнозата е че за годината ще има ръст между 3 и 5 %.
Около 12% ръст има в пресата за първите три месеца на годината, очакванията са в тези медии да се запазят нивата от 2011г. 
Във външната реклама прогнозата е за 5-7% спад.
* Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) е новото име на Асоциацията на рекламните агенции. Красимир Гергов съобщи, че той е преизбран отново за председател за три години, но уточни, че след това е въведено ново правило за ротация и поста ще заеме сегашният зам.-председател София Пенева, директор на Graffiti BBDO.