Охлаждането на китайската икономика притесни западните компании

На фона на охлаждането на китайската икономика, някои големи европейски и американски компании губят онова, което досега беше източник на сигурен ръст, пише Ройтерс.
Caterpillar Inc, 3M Co, United Technologies Corp и ABB Ltd са сред производителите, които отчетоха слаби показатели в Китай през първото тримесечие след като растежът на местната икономика отчете най-голямото забавяне до близо тригодишно дъно. Това прави инвеститорите нервни, въпреки че някои директори от запада прогнозират завръщане към по-бърз растеж в Китай, подкрепен от монетарната политика на правителството и бързото развитие на градовете вътре в страната.
Продажбите на Caterpillar са спаднали с 250 млн. долара до 300 млн. долара през първото тримесечие, подтиквайки най-големият производител в света на техника, използвана в строителството и мините да пренасочи 20 на сто от обичайния си износ за Китай към други страни.
Притесненията за Китай засенчиха по-добрите от очакваното печалби, отчетени от базираната в Илинойс Peoria и накара инвеститорите да свалят цената на акциите й с 5 на сто в сряда.
Швейцарската инженерингова група ABB, производител на енергийно оборудване, също отчете тази седмица скромни данни заради слабото търсене от страна на Китай. "Това бeше много слабо начало на годината за Китай", обобщи финансfвият директор на компанията Михиел Димеър.
В същото време обаче не всяка западна компания има проблеми заради охлаждането на китайската икономика. Apple Inc, например, отчете петкратен ръст в продажбите на iPhone в Китай, Хонконг и Тайван, като по този начин печалбата й за тримесечието надхвърли очакванията.
Но мерките на китайското правителство да охлади прегрялата икономика натежа на търсенето от страна на индустрията и домакинствата през последните месеци, което принуди западните директори да заменят суперлативите, с които обикновено описват Китай с по-малко положителни прилагателни като "трудно" и "посредствено".
През март Пекин намали официалната си прогноза за растежа през 2012 г. до 8-годишно дъно от 7.5 на сто, което анализаторите изтълкуваха като сигнал, че властите ще се фокусират повече върху реформите отколкото върху стимулите.
Финландският производител на ескалатори Коне Ой съобщава, че растежът на китайския пазар се очаква да се забави от 10 процента през първото тримесиче до нула или 5 на сто през второто. Производителят на камиони Volvo AB намали в четвъртък прогнозите си за оборудването за китайския пазар като очаква спад между 15 и 25 на сто в сравнение с предходната си прогноза за запазване на досегашните обеми.