Особеностите на маслодайния розов цвят

Особеностите на маслодайния розов цвят

Особеностите на маслодайния розов цвят
Само преди няколко дни, по-рано от миналата пролет започна прибирането на ценния розов цвят от насажденията в Розовата долина. На фона на прогнозите, че ще се прибере по-малко тази година и на по-висока цена. Няколко дни след началото на кампанията очакванията са по-оптимистични - за по-високи добиви цвят от килограм, но каква е равносметката предстои да се разбере.
Със сигурност цените са над 2 лв. за кг розов цвят, при 1.40-1.60 лв. през миналата година. "Това е добре за фермерите, защото ще имат пари, които да инвестират в поддръжката на розовите градини", обясни пред "Дневник" изпълнителният директор на Института по розата и етерично-маслените култури Николай Недков.
Особеностите на маслодайния розов цвят
Според него след недостига на розово цвят през последните 1-2 години заради недоброто състояние на някои розови плантации, сега ситуацията се нормализира.
"Преди две години се даваха по 1.20 лв. за кг цвят и хората нямаха пари да си поддържат розовите градини. Това доведе до отслабване на самите насаждения и съответно до по-нисък добив", припомня Недков.
В цялата страна и по-точно в така нареченета Розова долина има общо 36 000 дка рози основно от вида "Роза Дамасцена". Те са създадени основно след 2001 г. като и в момента се увеличават, разказа Недков.
Част от тях са собственост на земеделски стопани, друга, по-малка са на собствениците на дестилерии за розово масло. Самият Институт по розата има 500 дка, върху които растат и разработени от него сортове "Искра", "Свежен", "Янина", "Елена".
Особеностите на маслодайния розов цвят
По-резервиран към тазгодишната реколта е Филип Лисичаров, чието семейство дестилира розово масло от почти 15 години. Той е управител на "Еньо Бончев продакшън". Фирмата притежава първата реституирана розоварна, съществуваща от 1909 г., три нови розоварни и собствени органични розови насаждения. 
В първия ден от кампанията, понеделник, изкупните цени са с около 10 на сто по-високи от миналогодишните като за това помагат и дъждовете и немногото цъфнал цвят.
И той казва, че за реколатта ще може да се говори след като бъде прибрана, тъй като всеки ден времето е различно, което се отразява на качествата на прибирания цвят.
Според Филип печалбите на фермерите са "космически" и някои от тях основно се интересуват от приходите в краткосрочен план.
Високите цени ще доведат до това, че ще се скъси маржът на производителите на розово масло, защото ще трябва да поемат този по-висок разход, обяснява той. Крайният изход от ситуацията обаче ще зависи от реколтата и в другите страни, които произвеждат това масло.
"С лавандуловото масло направихме такава глупост и съответно загубихме пазари, още има непродадени количества", дава пример той. Според него има няколко фирми с дестилерии, които нямат установени доставчици на розов цвят и се опитват с по-висока цена да откраднат на практика чуждите. "А такива отношения се градят с години", обяснява Филип. Положението се спасява донякъде от сключените договори и дадените в аванс суми срещу определени ангажименти.
Нe достига цветът, защото трябва да се гледа. Ама не по телевизията, а както човек се грижи за децата си, гневи се Филип. Той е възмутен, че има хора, които звънят по телефона да питат дали розите им са цъфнали, за да знаят дали да идат да ги видят.
Особеностите на маслодайния розов цвят
"Това не е бизнес, който ще върви само заради факта, че имаш пари. Това е причината да няма много чужди фирми в България", обяснява тънкостите Филип Лисичаров. Неговото семейство има розови насаждения, но те не стигат за количеството, което искат да произвеждат, затова имат и отделно доставчици.
Той не се наема да прогнозира цената на крайния продукт при тези изкупни цени на цвета. Прогнозите ще бъдат по-точни след месец, когато всичко е прибрано, дестилирано и вече се водят разговори с крайните потребители на маслото. За пазара реално може да се говори в началото на юли.
Междувременно директорът на Института по розата прогнозира, че тази година ще се произведе 1.5 тона розово масло, което е в рамките на традиционно произвежданото в България количество. На какви цени – предстои да се разбере. През последните години цената нарастваше като от 2008 г. до 2011 г. достигна около 6000 евро на килограм.
Основният пазар на българския продукт е парфюмерийната индустрия във Франция. В Япония се правят хранителни добавки и дори бонбони с розово масло, които имат ефекта на имунен стимулатор. В Германия продуктът се използва за лекарства, а в САЩ - в медицината и парфюмерията. Напоследък и в арабския свят се събужда интерес към българското розово масло.