Върбанов оттегли за наесен подкрепата си за цигарите на "Булгартабак"

Независимият депутат Венцислав Върбанов е оттеглил внесеното наскоро в Надорното събрание от него предложение за промени в Закона за акцизите, които щяха да доведат до поскъпване на вносните цигари, съобщава "Капитал daily". Той е посочил, че пак ще предложи поправките, но през есента.
Тяхната идея е да се подкрепят марките на "Булгартабак холдинг". Това се предлага да стане с изменения в структурата на акциза върху цигарите. По този начин колкото по-скъпи са цигарите, толкова по-висока ще е ставката върху тях.
Внесеният във вторник текст предвиждаше от 1 октомври да бъде преразпределена структурата на акцизните ставки на цигарите така, че процентът, който компанията плаща от цената на една кутия, да се увеличи от 23% на 56%, а облагането на цигарите на бройка, независимо от цената, да намалее от 101 лв. на 25 лв. на 1000 къса. В четвъртък следобед обаче, депутатът Върбанов оттегли временно предложението си. Ефект може би е имал и категоричният отпор на предложението от страна на вносителите на цигари, които имаха нарочна среща по проблема с председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова.
Тя е имала среща с представители на Philip Morris, British American Tobacco, Imperial Tobacco и Japan Tobacco International. Те са заявили, че в този си вид поправката е откровено лобистка, насочена е пряко срещу бизнеса им и от нея ще се възползва "Булгартабак".
Според изчисленията на вносителите промяната се отразява най-благоприятно на цигарите с цена между 4.30 и 4.60 лв. - диапазон, в който се вместват най-продаваните марки на "Булгартабак". "Виктори" например струва 4.60. Поправката помага и на топ брандовете на "Кингс табако", които са по-евтини от 4.30 лв. Те могат да поевтинеят с 10 стотинки на кутия.
Ударът е върху всички цигари с цена над 4.70 лв. за кутия в момента (луксозните марки). Като пример кутия цигари, която сега се продава за 5 лв., би трябвало да се продава за 7.50 лв., а по-скъпите цигари - около 6 лв., ще достигнат 8.40 лв.
Принципно всички компании имат марки в ниския ценови сегмент, но от тях те печелят по-малко и естественият стремеж на фирмите е да налагат най-високия клас.