Цената на българското розово масло достигна 6 хил. евро

Цената на розовото масло, произведено тази година в България, достигна 6 хил. евро за кг, съобщиха от Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюми и козметика" пред "Дневник".
Външните клиенти не са особено радостни от това, коментира един от големите производители, Филип Лисичаров. Той казва, че миналогодишната реколта масло е продавана при цени 5200 - 5300 евро, при предходната достигнатите равнища са били 4600, а преди това - 4200 евро за кг. Така тази година цената е с почти 50% ръст спрямо тази преди три години.
"Това е притеснително, защото някой може да потърси заместители на маслото", посочва той.

В началото на май много производители имаха притеснения, че заради сушата събраният розов цвят няма да бъде достатъчен. Последвалите валежи "спасили" ситуацията и произведеното количество е с 15% повече от миналата година, разказва Лисичаров. По данни на асоциацията общото количество масло е 1800 кг.
"Благоприятните климатични условия допринесоха за високи добиви на розов цвят. Рандеманите също бяха добри, така че 2012 г. е сред малкото, в които преработватели и производители са доволни", посочват от асоциацията.
Цените на розовия цвят тази година се изкупуваха с 40-50% повече от миналата година, разказва Лисичаров.
Едната от причините е, че има фирми, които нямат установени доставчици на розов цвят и единственият начин да се сдобият със суровината е, като предложат по-високи изкупни цени. "Ходи се с пари в брой, сивият сектор не е малък и трудно може някой да се противопостави", обяснява Лисичаров.

При това положение се скъсява маржът, а разходите на производителите на масло се увеличават, защото поскъпването при розовия цвят не се пренася пропорционално на маслото. "Това не е бензиностанция – да налееш пари и да започнеш да чакаш приходи. Трябва много лично занимание", посочва производителят.
Засетите с маслодайна роза площи в страната по данни на асоциацията са 35-38 хил. дка. Много от старите насаждения вече не са толкова продуктивни. Новите пък са малко и не водят до сериозно увеличаване на площите. Намаляват и хората, които се занимават с отглеждане на маслодайни рози.
В същото време преди новата реколта доста фирми - производители на масло, не са имали никакви преходни остатъци между двете реколти – не само малките, но и по-големите от тях, казва Лисичаров. Причина за това е, че последните четири години не са били особено благоприятни откъм реколта, освен това доста фирми са се върнали на пазара, а са започнали и да се увеличават поръчките.
Преходните остатъци зависят от финансовото състояние на съответната фирма, обяснява Лисичаров. Много фирми обаче трябва веднага да продадат продукцията, за да си върнат кредитите. "Здравословното преходно количество е 10-15% от произведеното количество, но това е нож с две остриета, защото цената на този продукт има лимит".

Когато пазарът на масло е активен, остават малки количества до новата реколта, коментират и от асоциацията. "Производството на розово масло е скъпо удоволствие и целта на производителите е да го реализират поне до началото на следващата кампания."
Договарянето на продажбите на масло от нова реколта започва още преди началото на кампанията по изкупуване, обясняват от асоциацията, като посочват, че някои от техните членове са успели към края на септември да реализират произведените количества, а други все още не. Лисичаров казва, че в неговия случай целта е да са договорени в аванс 80% от произведените количества.
Потребителите на произведения в България продукт са традиционно производителите на парфюмерия и козметика от Франция и САЩ. Сравнително нови са пазарите, на които маслото се използва в хранително-вкусовата промишленост – Азия, Япония, Тайван, Корея.
"Отваря се нов, но труден пазар – Китай", казва Филип. В Германия маслото се използва във фармацевтиката, което според него е сфера на употреба с голям потенциал.
На българския пазар годишно се използват 10-15 кг масло за целите на парфюмерията и козметиката.
Най-големият конкурент на България не е Турция, а химическата промишленост, която може да имитира аромата. Качествата на маслото обаче си проличават при влагането му в кремове и в хранителните добавки на базата на това масло. То има над 300 компонента, като са разучени едва 40-50, обяснява производителят.
Днешните потребители на розово масло държат не просто на аромата, но и на проследяемост на продукта. Преди години в държавната лаборатория за розово масло са се правели хамури (смеси) между произведеното от всички, а сега много от тях си правят собствени смеси. В момента има няколко лаборатории - в Карлово, Шумен. "Всеки производител решава къде да си анализира маслото."
Асоциацията е подала заявлението за това да се защити българското розово масло като географско наименование. Процедурата от българска страна вече приключи. Ако завърши успешно и в Брюксел, емблемата "българско розово масло" ще се издава от контролен орган към асоциацията. Тези, които не разполагат с нея, тоест техният продукт не отговаря на определи качествени характеристики, няма да могат да поставят това наименование на стоката си.
В Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюми и козметика" членуват 80 фирми и 23 производители и търговци на етерични масла. Производителите на парфюмерия и козметика са 45, а 6 са производители и вносители на суровини, опаковки и оборудване. |