"Бизнес с кауза": Корпоративната социална отговорност вече не е въпрос на желание

"Бизнес с кауза": Корпоративната социална отговорност вече не е въпрос на желание

Ирде де Сварт, старши вмениджър "Корпоративна социална отговорност" Холандия говори по темата "Как да печелим, като правим добро" на конференцията "Бизнес с кауза", организирана от в. "Капитал".
Ирде де Сварт, старши вмениджър "Корпоративна социална отговорност" Холандия говори по темата "Как да печелим, като правим добро" на конференцията "Бизнес с кауза", организирана от в. "Капитал".
Очаквнията на обществото към бизнеса се увеличават все повече. Затова и корпоративната социална отговорност вече не е въпрос единствено на желанието на компанията, а е реален ангажимент към много заинтересовани страни - клиентите, служителите, партньорите и общността. До тези изводи достигнаха специалисти от няколко европейски държави по време на конференцията "Бизнес с кауза", организирана от в. "Капитал".
Тенденцията корпоративната социална отговорност да се възприема като част от редовните задължения на големите фирми е напълно естествена и в това вече няма нищо доброволно. "Това не въпрос на избор. Ако искаш да съществуваш си длъжен да бъдеш отговорен", каза Николай Христов, изпълнителен директор на "Челопеч Майнинг". 
Тази отговорност помага да се контролира оперативния риск в компанията, да й се осигури устойчивото развитие и да подобри разпознаваемостта и репутацията й, единодушни бяха специалистите. "Да правиш добро значи да се справяш добре", обобщи Христов.
С дребни жестове към обществото фирмата може да постигне много за името си, коментира Ирде де Сварт, старши мениджър в CSR Холандия. Той даде пример с компания за слънчеви очила, която осигурила очила за чилийските миньори, които прекараха под земята над 70 дни. Компанята съобразила, че 33-мата миньори не са виждали слънчева светлина от твърде дълго и това би им причинило болка.   
В България жестовете към общността от страна на бизнеса под формата на разнообразни доброволчески инициативи също набират сила. В последните години зачестиха например колективните почиствания на паркове, посещения на социални домове и приюти за кучета. Но корпоративната социална отговорност не се изчерпва само с този тип дейности.
Отговорността на бизнеса трябва да е обърната и към вътрешността на компанията, твърдят специалистите. Въпрос на корпоративна социална отговорност е една компания да управлява ефективно потреблението си на ток и гориво например, да изхвърля отпадъците си отговорно, независимо дали са битови или производствени, да осигурява високо качество на продуктите си, както и да обвързва служителите си с обществено значими въпроси.  
Ангажираността на служителите с общественозначими каузи може да подобри атмосферата и отношенията в екипа, казва още Ирде де Сварт. Ако нямате такива практики, можете да започнете, като разпитате служителите си дали се интересуват и дали не участвата самостоятелно в добровлчески кампании, казва мениджърът. Успешните стъпки за въвеждането на корпоративната социална отговорност са установяването на ясни цели, изясняването на предимствата на екипа и компанията, т.е. това, в което са най добри. След това се заловете за работа. 
Накрая усилията ви трябва да станат обществено одостояние, категоричен е Сварт. В България обаче трябва да сте креативни по тази точка, защото доколкото разбирам, тук не е добре да се хвалиш с постиженията си, каза холандецът. 
"Бизнесът е водещ в политиките за корпоративна социална отговорност, но държавата определя правилата", каза по темата Веселин Илков, ръководител на отдел "Европейска координация" към Министерството на труда и социалната политика. Той разказа, че в страната ни от 2009 г. съществува стратегия за корпоративна социална отговорност, а от 2010 г. - Консултативен съвет по въпросите на КСО, учреден от Министерски съвет. 
Така по думите на Илков в България има необходимите инструменти, чрез които всички заинтересовани страни да помогнат за реализиране на целите на стратегията. Те са, на първо място, да се повиши обществената осведоменост за същността и прилагането на социалната отговорност и да се наложи прозрачност при изпълнението на различни общественозначими кампании. Необходима е и подходящата правна и институционална среда, както и да се повиши отговорността на бизнеса по отношение опазване на околната среда, допълни Илков.