Какво се случва на пазара на храни на Балканите

Какво се случва на пазара на храни на Балканите

Какво се случва на пазара на храни на Балканите
Търговските вериги, известни като дискаунтъри, заради ниските цени, към които се придържат, продължават експанзията си на бързо развиващия се пазар на потребителски стоки в Югоизточна Европа. В отделните страни този пазар все още не е консолидиран, което дава възможност за навлизане на нови играчи. Това коментира пред See News Никола Кошутич, мениджър в Euromonitor International. Той дава пример със Словения, където търговците на евтини храни имат пазарен дял от 80 на сто. Това според него е равнище, което се смята за голяма консолидация, но въпреки това има място за още играчи.
Анализаторът посочва, че докато в традиционния случай сливанията и придобиванията са движени от идеята за придобиване на по-голям пазарен дял или стъпването на нов пазар, то в момента фактор са  финансовите затруднения на някои вериги или принудата им да се отърват от някои активи. Тъкмо това се случва в Словения, която е най-развитата икономика в региона.
Икономическата криза в комбинация с намаляващите доходи на хората и правителствените мерки за икономии, нарастването на безработицата и намаляващото доверие на потребителите са довели до несигурност в сектора на търговията на дребно в региона. Това в същото време обаче е създало възможност за разрастване на финансово здравите компании, които могат да се сдобият с евтини активи.
"През 2013 година очакваме да станем свидетели на продъложаващо освобождаване от активи, тъй като компаниите ще видят стратегическите си партньори да вървят към ликвидация или присъединяването им под шапката на наложени на пазара търговци".
Общият дял на петте най-големи ритейлъра на евтини храни във всяка от страните в региона показва голяма зависимост между равнището на пазарна консолидация и икономическата стабилност.
"Затова сме сведители на най-висока концентрация в Словения – страната с най-голям БВП на човек в региона, докато това е изключително рядко в Македония. Carrefour със сигурност има предвид това като отвори първия си магазин в страната през октомври тази година", коментира Кошутич.
В същото време той не смята, че в Босна и Херцеговина, където топ 5 продавачите на евтини храни държат общо 37.6 на сто от пазара, дава значителни възможности за растеж. Причина за това е политическото разделение в страната, затруднената логистика, ниската покупателна способност на населението и безработица, която е сред най-високите в Европа.
В Сърбия, където водещите 5 търговеца държат 39 на сто от пазара, конкуренцията има още накъде да се увеличава. Сред причините да не е много голяма в момента са корупцията в страната, затруднения достъп до финансиране, високата инфлация, политическата нестабилност и бюрокрацията.
"Въпреки, че секторът на продажбите на храни се разви най-много, заключението е, че Сърбия има много работа в подобряването на условията за развиване на конкуренция, за да привлече вниманието на нови играчи", посочва анализаторът.
Хърватия, която се очаква да влезе в ЕС в средата на 2013 г. е по средата на пътя в окрупняването на този сектор като все още 40% от него е в ръцете на малки местни компании, които не могат да оцелеят сами дълго време.
Според Кошутич през 2013 г. в сливания и придобивания ще участват "обичайните заподозрени", част от които присъстват и на българския пазар - Delhaize (собственик на "Пикадили"), Schwarz Beteiligungs, Auchan и Carrefour. Всички те се очаква да продължат да увеличават пазарния си дял в региона като австрийската верига Spar, която засега има слабо присъствие в Югоизточна Европа се очаква да го разшири.
Кошутич посочва, че словенската Mercator (собственик на Roda), която се очаква отново през следващата година да получи предложение за придобиване от хърватската Agrokor въпреки изказванията на словенски политици срещу подобна презгранична сделка.
Очаква се белгийската Delhaize или базираната в Литва Prekyba да купят обектите на Mercator в България и Албания, от които словенският търговец се опитва да излезе.
През следващата година се очаква германската Lidl да стъпи на сръбския пазар като прогнозата е, че ще отвори 15 магазина до края на 2014 г.
Кошутич очаква скорошното стъпване на македонския пазар на Carrefour да стимулира развитието на сегмента на хипермаркетите в страната, като подкопае дяловете на работещите вече там Tinex и Vero.
Според анализатора предстои да видим и ръст на онлайн покупките на храни в региона.