Китайци и руснаци харчат най-много за луксозни стоки

Въпреки дълговата криза се очаква през 2012 година пазарът за луксозни стоки да отчете растеж от 10 процента, съобщава германският в. "Ханделсблат", цитиран от БТА.
В света тази година за предмети на лукса ще бъдат похарчени около 750 милиарда евро. Пазарът на луксозни стоки - бижута, скъпи автомобили и вина - през 2012 г. ще нарасне с 10 процента, според доклад на консултантската компания Бейн енд къмпани (Bain & Company), изготвен по поръчка на италианското обединение на производители на луксозни стоки Алтагама (Altagamma).
Безмитните покупки в Европа тази година ще нараснат с 28 процента до над 30 милиарда евро, твърди компанията Глоубъл блу (Global Blue), която е специализирана в безмитната търговия.
Клиентите ще оставят по-голямата част от парите си в Париж и в бутиците на други големи френски градове - близо 7 милиарда евро. На второ място като център за търговия с луксозни стоки се нарежда Италия, а Германия остава на четвърто място с очакван оборот от 4,8 млрд. евро.
Най-търсени луксозни стоки с дял от 27 процента са аксесоарите като дамски чанти, часовници, бижута и обувки. Увеличава се и броят на мъжете, които дават пари за скъпо облекло - през 2012 г. този пазарен сегмент вероятно ще отчете растеж от 10 процента до 26 млрд. евро, изравнявайки се с пазара на луксозно дамско облекло, който достига обем от 27 млрд. евро.
Най-големите купувачи на луксозни стоки са китайците, които надминават руснаците като клиенти на луксозните бутици в цял свят. Те обаче пазаруват много и на вътрешния пазар - за първи път китайските потребители на луксозни продукти задминават японските, харчейки над 27 млрд. евро. Тези разходи за луксозни стоки ги нареждат веднага след американските потребители.
Скъпите коли винаги са били сред най-предпочитаните луксозни стоки, но този пазар расте значително по-бавно. През 2012 г. растежът вероятно ще бъде едва 4 процента до 290 млрд. евро. Браншът получава тласък от Азия, където все повече успешни бизнес дами си позволяват луксозна кола - особено предпочитан е моделът Мазерати ГранКабрио (Maserati GranCabrio), а близо 30 процента от клиентите на Мазерати в Китай са жени.
Китай е важен пазар и за производителите на скъпи вина, като тази година е отчетен растеж от 12 процента до 51 млрд. евро. Бизнесът с вина и шампанско от 2009 г. бележи растеж в двуцифрени стойности.
Шампанското има дял от около 30 процента и остава сред най-предпочитаните луксозни напитки. Китай вече е сред най-големите вносители на вино, като се очаква за 5 до 10 години да заеме и първото място.
Кризата се отрази на строителите на яхти, които през 2012 г. отчитат растеж от едва 2 процента. Все пак обаче този сегмент от пазара на луксозни стоки също нараства.