Облигационерите на "БДЖ Товарни превози" се презастраховат преди приватизацията

На живо
Заседанието на Народното събрание

Облигационерите на "БДЖ Товарни превози" се презастраховат преди приватизацията

Облигационерите на "БДЖ Товарни превози" се презастраховат преди приватизацията
Облигационерите на "БДЖ Товарни превози" са овластили банката си довереник в България при поискване да предприеме стъпки по изпълнение на залога им. Отделно държателите на облигации на компанията са завели иск в английски съд за предявяване на просрочено вземане. Това съобщава в днешния си брой "Капитал daily", след като вчера в публичното пространство се появи информация за иск за несъстоятелност към жп компанията.
Изданието припомня, че такъв иск може да се заведе само в български съд и в случая става дума по-скоро за превантивни ходове от страна на кредиторите на дружеството.
Облигационният заем е за 120 млн. евро и беше изтеглен през 2007 година. Основните облигационери са германска (държавна институция по информация на "Капитал") и австрийска банка - австрийското подразделение на белгийско-френската Dexia - Dexia Kommunalkredit Bank AG. Малки дялове имала и Корпоративна търговска банка.
Не е ясно кога и от кого точно е бил подаден искът, нито дали вече има произнасяне на лондонския съд. Ръководството от БДЖ не беше открито да поясни за какъв иск точно става въпрос.
Искът в Лондон реално е втора крачка по презастраховане на облигационерите, че ще си получат дължимите суми. В средата на ноември държателите на облигации са овластили Българска банка за развитие (ББР) при поискване от тяхна страна да започне частично изпълнение на особения залог в тяхна полза - продажбата на 3500 товарни вагона. Банката може да обяви всички суми за предсрочно изискуеми, да заведе иск за несъстоятелност и др., но досега не се е стигнало дотам.
Активността на облигационерите вероятно се дължи на предстоящата продажба на "БДЖ-Товарни превози" и разпределението на приходите от нея. При първата процедура за раздържавяване на компанията прогнозата беше за приходи от 100 млн. евро. В нея обаче остана само един кандидат и след като беше прекратена и обявена нова, критериите към потенциалните купувачи бяха занижени, което се очаква да се отрази и на приходите от продажбата на дружеството. С тях се планира да се погаси и заемът към германската банка KfW за мотрисите "Дезиро".