Облигационерите на "БДЖ Товарни превози" се презастраховат преди приватизацията

Облигационерите на "БДЖ Товарни превози" са овластили банката си довереник в България при поискване да предприеме стъпки по изпълнение на залога им. Отделно държателите на облигации на компанията са завели иск в английски съд за предявяване на просрочено вземане. Това съобщава в днешния си брой "Капитал daily", след като вчера в публичното пространство се появи информация за иск за несъстоятелност към жп компанията.
Изданието припомня, че такъв иск може да се заведе само в български съд и в случая става дума по-скоро за превантивни ходове от страна на кредиторите на дружеството.
Облигационният заем е за 120 млн. евро и беше изтеглен през 2007 година. Основните облигационери са германска (държавна институция по информация на "Капитал") и австрийска банка - австрийското подразделение на белгийско-френската Dexia - Dexia Kommunalkredit Bank AG. Малки дялове имала и Корпоративна търговска банка.
Не е ясно кога и от кого точно е бил подаден искът, нито дали вече има произнасяне на лондонския съд. Ръководството от БДЖ не беше открито да поясни за какъв иск точно става въпрос.
Искът в Лондон реално е втора крачка по презастраховане на облигационерите, че ще си получат дължимите суми. В средата на ноември държателите на облигации са овластили Българска банка за развитие (ББР) при поискване от тяхна страна да започне частично изпълнение на особения залог в тяхна полза - продажбата на 3500 товарни вагона. Банката може да обяви всички суми за предсрочно изискуеми, да заведе иск за несъстоятелност и др., но досега не се е стигнало дотам.
Активността на облигационерите вероятно се дължи на предстоящата продажба на "БДЖ-Товарни превози" и разпределението на приходите от нея. При първата процедура за раздържавяване на компанията прогнозата беше за приходи от 100 млн. евро. В нея обаче остана само един кандидат и след като беше прекратена и обявена нова, критериите към потенциалните купувачи бяха занижени, което се очаква да се отрази и на приходите от продажбата на дружеството. С тях се планира да се погаси и заемът към германската банка KfW за мотрисите "Дезиро".