Продажбите на нови коли в ЕС вървят към шеста поредна година на спад

Продажбите на нови автомобили в страните от ЕС продължават да вървят надолу, като през февруари спадът е 10.5%, а за първите два месеца на годината 9.5 на сто, сочат разпространените днес данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). По всичко личи, че пазарът ще се свие за шеста поредна година, като от 27 държави, обхванати от статистиката, само в седем има ръст. Тук е моментът да припомним, че за 2012 г. обемът на продажбите беше най-малък от 17 години насам, а през януари стигнаха най-ниски нива, откакто с води подобна статистика (1990 г.).
През февруари купените нови коли са 795 482, а за първите два месеца 1 681 073. От големите пазари единствено във Великобритания се запазва тенденцията търсенето да се увеличава, като през февруари ръстът е 7.9%.
В европейската страна с най-много продажби на автомобили - Германия, спадът през втория месец на годината е 11%, въпреки, че френските и италианските производители пуснаха рекордни отстъпки. За януари и февруари търсенето е намаляло с 9.6%. Дилърите във втория по големина пазар в ЕС - Франция отчетоха намаляване на търсенето с 12.1% за януари и 13.5% от началото на годината.

В Италия, която е трета по значимост, когато става дума продажби на автомобили в еврозоната, сривът за февруари и за двумесечието е малко над 17%, като според анализаторите основната причина са били извънредните избори и патовата ситуация след тях. На пазар №4 Испания също нямат повод за оптимизъм, тъй като са купени с 9.8% по-малко нови коли през февруари и 9.7 на сто от началото на годината.
От страните с ръст най-сериозно съживяване през февруари за пореден път демонстрира Естония - 20%. Малко изненадващо втора по този показател е Португалия с 8.6 на сто ръст въпреки продължаващата икономическа нестабилност.
Оставката на кабинета спря покупките в България
България продължава да отчита спад на търсенето на нови автомобили, като през февруари сделките са едва 1147 (-12.8%). За първите два месеца покупките са 2279 (-14.3%).
Според търговци след подадената оставка от кабинета "Борисов" и без това минималните продажби на частни клиенти съвсем са секнали. Очакванията са тази тенденция да се задълбочи и да продължи поне докато бъде избрано редовно правителство, подкрепено от сериозно мнозинство.
Почти всички са губещи
Поглед към отчетите на големите производители на автомобили показва, че на пазарите в ЕС през февруари повишени продажби не отчита почти никой, като дори луксозните марки и корейските брандове, които доскоро изглеждаха малко засегнати от кризата, вече имат спад. "Ауди" са намерили с 3.9 на сто по-малки клиенти, при "Мерцедес" има 2.2% отлив, а при БМВ - 0.8%. "Киа" отчитат 2.4% спад за февруари, но за първите два месеца на плюс с точно толкова. "Хюндай" все още удържат фронта и през февруари имат ръст от 2%.
От големите корпорации най-тревожна е ситуацията при "Форд" и "Дженерал мотърс", които са намерили с над 20% по-малко купувачи на своите продукти. При "Фиат груп" сривът е 15.8 на сто, а при PSA "Пежо - Ситроен" 13.2%. Най-големият производител на коли в Европа "Фолксваген груп" отчита 7.2% спад на продажбите за февруари.
Случващото се на автомобилния пазар в Европа накара изпълнителния директор на "Рено" Карлос Гон да заговори за възраждане на държавните политики за стимулиране на нови автомобили, които бяха въведени в началото на финансовата криза в края на 2008 г. Колегата му от "Фиат груп" и ротационен президент на АСЕА Серджо Марчионе обаче е на мнение, че е по-добре да няма намеса на пазара.
Най-популярните марки в страните от ЕС*
Фолксваген 211 478 (-6.8%)
Форд 112 169 (-23.3%)
Опел/Воксъл 106 868 (-5.8%)
Рено 113 275 (-12.5%)
Пежо 109 388 (-12.8%)
Ситроен 92 672 (-17.0%)
Ауди 89 304 (-2.9%)
Фиат 89 039 (-5.3%)
БМВ 83 972 (+5.1%)
Мерцедес 81 061 (+1.4%)
* - за януари и февруари по данни на АСЕА