С арабска помощ сръбската JAT Airways става Air Serbia

Базираната в Обединените арабски емирства (ОАЕ) национална авиокомпания "Етихад еъруейс" (Etihad Airways) ще придобие 49% от закъсалия сръбски национален превозвач "Ят" (JAT Airways) и ще го прекръсти на "Ер Сърбия" (Air Serbia).
Подробностите за сделката бяха съобщени на официална пресконференция в Белград и ключовият елемент е, че арабската авиокомпания поема за 5 години ръководството на сръбската, в която ще бъдат вложени 200 милиона долара за съживяването й.
Според Джеймс Хоган - главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Etihad, това е началото на "вълнуващи нови възможности за Сърбия". Късно в сряда първият вицепремиер Александър Вучич заяви, че съвсем скоро новата "Ер Сърбия" ще стане регионален лидер на пазар със около 100 милиона души население.

Вучич критикува онези, които са недоволни, че чужденци ще управляват превозвача. "Щастлив съм, че вече няма да има партийни членове, администратори и секретарки... За пръв път ще имаме компания, която няма да гълта милиони от правителството, а ще си плаща данъците, ще печели и ще бъде най-силната в Сърбия."
След като дадат одобрението си регулаторните органи, главен изпълнителен директор на "Ер Сърбия" на мястото на Велибор Вукашинович ще стане Дане Кондич, който има над 20 години опит в транспорта. Той е със сръбско и австралийско гражданство и е заемал ръководни постове в продажбите, маркетинга, обслужването на клиенти и управлението на стратегически промени, включително в Malaysia Airlines и Qantas. Последната му длъжност е регионален директор за Източна Азия в Sabre Airline Solutions.
Съгласно условията на сделката "Етихад еъруейс" ще отпусне 40 милиона долара заем на "Ер Сърбия", които от 1 януари 2014 г. ще бъдат обърнати в дялово участие в сръбския превозвач. След това "Етихад" ще предоставят още 60 млн. долара под формата на заем и други финансови механизми.
От своя страна правителството на Сърбия ще вложи приблизително още толкова средства и така финансовата инжекция в цялата програма ще достигне 200 млн. долара.

Джеймс Хоган заяви днес, че "предстои да се вземат някои трудни решения", което винаги се разчита като съкращения на част от 1300 служители и оптимизиране на управлението и активите.
През март транспортният министър Милутин Мърконич заяви, че държавата вероятно ще поеме около 220 милиона долара задължения на "Ят", за да се помогне на превозвача да спре да трупа загуби още през тази година.
Ребрандирането в "Ер Сърбия" е свързано с ново оформление на самолетите, ново лого на компанията, редизайн на салоните, униформите на персонала, билетните центрове и нови кампании за маркетинг и реклама.
Мрежата на прекръстения превозвач ще се увеличи от 33 на 45 дестинации благодарение на поделени полети с "Етихад" и "Ерберлин" (airberlin), в която арабският превозвач има дялово участие.

От юни "Етихад" извършва полети от Абу Даби до Белград, а самолетите на "Ер Сърбия" ще тръгнат по тази линия през октомври с 4 полета седмично. Други дестинации, които ще се появят скоро, са Баня Лука, Бейрут, Букурещ, Будапеща, Кайро, Киев, Любляна, Прага, София, Варна и Варшава.
Флотилията от 10 машини Boeing 737-300 ще бъде извадена от употреба и заменена с взети на лизинг по-малки самолети. В дългосрочен план ще бъдат купени нови самолети, за да се увеличи капацитета на разширяващата се "Ер Сърбия", твърдят официални представители.
Инвестицията в Сърбия е шестото и най-голямото дялово включване за "Етихад". Те контролират в момента 29.21% от германската airberlin, 40% от Air Seychelles, 10.5% от Virgin Australia, 2.99% от ирландската Aer Lingus и 24% от индийската Jet Airways.