България призова Турция да спазва международните спогодби за превоз на товари

България призова Турция да спазва международните спогодби за превоз на товари

България призова Турция да спазва международните спогодби за превоз на товари
Дневник
България е поискала от Турция стриктно да се спазва разпоредбите на международните договори и спогодби в областта на автомобилния транспорт, по които южната ни съседка е договаряща страна. Това съобщиха от министерството на транспорта.
Повод за това искане са зачестилите напоследък сигнали за задържани български товарни автомобили на граничните пунктове с Турция. Като причина за задържането им турските митнически органи изтъквали липсата на "подходящо" за вида превоз разрешително. От българските автомобили се събира и такса от 3000 евро, за да бъдат пропуснати да преминат. Новите условия и тази такса са въведени от Турция от 1 септември.
Най-честите случаи на неправомерно задържани автомобили са тези с ЕКМТ/СЕМТ разрешително, когато в някой от транспортните или митнически документи (фактура, експортна декларация и др.) е посочен адрес на получател, различен от адреса на пункта на разтоварване и приключване на превоза.
Например български превозвач договоря да превози стока от Турция за Германия с ЕКМТ/СЕМТ разрешително. Тъй като тази стока, след като бъде разтоварена в Германия, може да бъде изпратена от получателя до адрес в друга държава, например Испания, това задължително се посочва в експортната декларация. Въпреки че ангажиментът на българския превозвач приключва с доставянето на стоката до Германия, турските власти събират такса от 3000 евро, считайки, че разрешителното не е подходящо за този превоз, защото е посочен и друг адрес, различен от Германия, описват ситуацията от министерството.
Позицията на българската страна е, че това тълкуване от страна на Турция е неправилно и по този начин се нарушават международните договорености, най-вече Ръководството за използване на многостранната квота от ЕКМТ/СЕМТ разрешителни.
Заради тази ситуация транспортното ведомство призовава българските превозвачи да отчитат това тълкуване на тези документи.
От ведомството допълват, че заедно с Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" продължават да търсят решение в полза на интересите на българските превозвачи.
Междувременно от министерството съобщават, че от 7 октомври България е започнала засилени проверки на товарни автомобили и автобуси. Те са в рамките на приет план от оперативната група на TISPOL за провеждане на полицейски операции за периода от 7 до 13 октомври на територията на всички държави членки.
Проверката обхваща спазването на максималната разрешена скорост за движение, употребата на алкохол и упойващи вещества от водачите, използване на обезопасителни колани, проверка на тахографите, спазване на времето за управление, прекъсвания и почивки, претоварване на автомобилите, превозване на по-голям брой пътници от допустимото, превоз на неукрепени товари, техническа изправност на автомобилите, управление на автомобили от неправоспособни водачи или от водачи, на които временно е отнето свидетелството за управление на МПС и др.
За същия период се провежда и тематична проверка по спазването на изискванията за извършване на международни автомобилни превози на ГКПП Капитан Андреево, ГКПП Петко Войвода, ГКПП Лесово, ГКПП Калотина и ГКПП Дунав мост. Към момента са проверени 354 МПС и са съставени 48 акта, допълват от министерството.