Две години продажбите на нови коли в България остават в зоната за здрача

Две години продажбите на нови коли в България остават в зоната за здрача

Данните за продажбите, давани от АСЕА, вече повече от две години не отразяват реалната ситуация на пазара.
Reuters
Данните за продажбите, давани от АСЕА, вече повече от две години не отразяват реалната ситуация на пазара.
Две поредни години продажбите на нови автомобили в България остават в зоната на здрача, а признаци за промяна не се забелязват. През октомври 2011 година Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители в България (ААП) спря да дава данни за търговията с превозни средства и пазарните дялове на отделните марки заради масовата практика на реекспорт, която води до изкривяване на реалността.
В продължение на няколко месеца страната ни не присъстваше и в статистиките на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ААП). Впоследствие данни там продължиха да излизат, но те пак са на база подадените от дилърите данни. Проблемът реекспорт продължи да съществува, като той се движи около 10% - призна през лятото председателят на ААП Стоян Желев.
Той за пореден път настоя КАТ да направи публични всички данни, свързани с регистрацията на нови и употребявани автомобили, както е в Румъния например. Сега тази информация се предоставя срещу заплащане - 100 лева на ред. Така, ако искате постоянно да получавате данни за всички представени на пазара от вносители марки, трябва да давате над 4000 лева месечно.
Пазарен дял по избор
Естествено подобна "инвестиция" няма смисъл и компаниите периодично си купуват информация за представянето на основните им конкуренти. "Дневник" успя да види подобна справка за периода януари - август, от която става ясно, че има компания с почти 50% реекспорт. Чрез изнесените, но декларирани, като продадени у нас коли, вносителят си е осигурил с 2.40% по-голям пазарен дял от реалния, а негов SUV модел се оказва най-продаваният нов автомобил в България.
За и против
"Как да работим нормално в такава среда, като не знаем реално какво се случва. Борбата ни е за постигане на определен пазарен дял и за целта влагаме пари в реклами, различни кампании, правим търговски отстъпки. След като видим реалните данни, се оказва, че отдавна сме го постигнали", коментира ситуацията представител на фирма от бранша, която не изнася коли. Проблемът е, че "официалните" данни са тези на ААП, а в тях марката фигурира с по-ниски резултати, което поражда непрекъснати обяснения с партньорите извън България. На тях естествено им е непонятно цялото това разминаване и нагласяване на числата.
"От няколко години от централата ми искат пазарен дял, сходен като този в другите европейски страни, но няма как да го постигна, докато сметките се объркват от реекспорта. След като не се намери вариант за решаване на този проблем, започнахме да действаме според пазарната ситуация и вече и ние изнасяме", това пък е тезата на ръководител на компания, която до миналата година не е продавала на фирми извън България, но вече го прави и това формира над 39% от всичките и сделки. В крайна сметка пазарният дял е "напомпан" с 1.60% до желаните нива.
Новите коли - последна грижа
Така или иначе дори с реекспорта едно ясно - продажбите на нови автомобили в България за първите девет месеца на годината остават на нивата и дори малко по-слаби (с 2.5%) от същия период на 2012 година, когато пак имаше износ. В сравнение с времената отпреди кризата те са три пъти по-ниски - под 14 000 сега при над 40 000 преди.
В същото време държавата продължава да не прави почти нищо, за да стимулира обновяването на автопарка. С предлаганите промени на данъчното облагане за екологичните, съответно и по-нови коли, хипотетично ще се плаща по-малък пътен данък. Заради умножаването на формираната от мощността сума по коефициент 2.8 за автомобилите до 5 години при 1.5 за тези от 2000 до 2009 година и 1 за превозните средства на над 14 години, то реално притежателите на "по-зелените" коли ще дават с около 20 лева повече (виж курсива).
Предлаганите новости за пътния данък
Предложенията за промяна във формирането на пътния данък предвиждат произведени след 01.09.2009 година МПС (с еконорми Евро 5 и Евро 6) да ползват сега действащата отстъпка от 50%. С "наказателния коефициент нов автомобил до 5 години (2.8) за кола с мощност 100 к.с. ще се плаща колкото и досега - 70.45 лв.
Автомобилите, излезли от заводите между януари 2000 и 31.08.2009 година (Евро 3 и Евро 4), вече няма да ползват отстъпката - намалява от 50% , а от 30 на сто. Така при мощност 100 к.с. и коефициент 1.5 собствениците им ще дължат пътен данък 50.84 (+13.10 лв.)
Превозните средства, произведени до 31.12.1999, вече няма да ползват отстъпката 50%, действаща до момента, за това, че имат катализатори. При това положение данъкът за кола със 100 к.с става 50.32 лв. (+ 25.16 лв).