Данък "Москвич" и такса "Храм" скараха депутатите

Предложеното от правителството освобождаване на храмовете от такса смет и увеличаването на данъка върху по-старите превозни средства бяха обект на разгорещен дебат в пленарна зала, където депутатите обсъждаха на първо четене предложените промени в Закона за местните данъци и такси.
Причина за това е, че освобождаването от таксата означава натоварване на местните бюджети, за чиято сметка се извършва извозването на сметта.
Един от основните аргументи на ГЕРБ срещу тази промяна е, че проектът не е съгласуван с общините и чрез този текст се отнемат техни правомощия без да им се предоставя компенсаторен механизъм.
Хюсеин Хафъзов от ДПС посочи, че при разговори с представители на религиозните общности, управляващите са били помолени да отпадне таксата за тях. "В храма се влиза пречистен, за да се уединиш с бог и там не е място за отделяне на каквито и да е други освен душевни отпадъци. Ние ще наложим ли такса "душевни отпадъци"?, попита риторично той.
Менда Стоянова(ГЕРБ) призова колегите си да не се хабят с аргументи, защото "управляващите са си наумили нещо и си натискат зеленото копче". Общините дори не бяха изчакани да си дадат становището, посочи тя. Повечето изказващи се по различен начин навлязоха в библейската стилистика, за да подкрепят тезите си. Янаки Стоилов (БСП) посочи, че стихотворението "Моята молитва" на Ботев много добре описва днешната действителност. По думите и в момента в редица общини религиозните храмове са освободени от тази такса или там, където се начислява, на практика не се събира. Нима училищата и болниците не са социални институции?, попита той.
Ферихан Ахмедова посочи, че облагането на храмовете е най-малкото нереалистично. От друга страна след като замърсителят плаща, а храмовете не се явяват замърсители, защо трябва да ес обрагат с таксата, посочи тя.
Не поповете хвърлят боклука, а ние, които ходим да се молим, обясни и Таско Ерменков(БСП).
Обект на разгорещен дебат беше и намерението на управляващите да повишат с 50% данъка върху автомобилите, произведени до 2000 г.
Томислав Дончев (ГЕРБ) посочи, че на практика този текст ще засегне и собствениците тна автомобили, произведени между 2000 и 2007 г., защото в талоните на техните собственици не е отбелязано на какъв екелогочине стандарт отговарят. За да се установи това, те ще трябва да си извадят нови талони, тъй като няма връзка между информационните системи на общините и тези на КАТ.
Бившият министър на транспорта Ивайло Московски подчерта, че управляващите не са събрали първичните данни перди да предлагат измененията. Единственият разчет, който има Министерството на финнасите, е, че прогнозно от данък "Москвич" ще се съберат 35 млн. лв., коментира Ирена Узунова.
Не става дума за данък "Москвич", защото тези коли са много малко в България и второ, защото става дума за колите, които имат катализатори, обясни Янаки Стоилов. Той заяви, че между първо и второ четене на закона, БСП ще предложи промени, които наистина да са по-благоприятни за автомобили, произведени след 2000 г. Той се съгласи с критиката на ГЕРБ, че е по-сложен въпросът със системата за отчитане и контрол.
Депутатите не успяха да стигнат до гласуване на текстовете от Закона, което се очаква да стане на извънредно заседание във вторник.