Осемнайсет на сто от българите пазаруват онлайн

На живо
Заседанието на Народното събрание

Осемнайсет на сто от българите пазаруват онлайн

Осемнайсет на сто от българите пазаруват онлайн
18 на сто от българските потребители пазаруват онлайн, показва изследване на Google Barometer, представено от Даниел Майер, директор "Пазарни проучвания" за Северна и Централна Европа в компанията. Той участва в тазгодишното издание на конференцията Retail in Detail, организирано от списание "Регал" и GfK България.
Данните сочат още, че 71 на сто от българските потребители задължително правят онлайн проучване преди да стигнат до покупка. В съседна Румъния 27% от потребителите пазаруват виртуално, а 77% правят преди това проучване в мрежата на желания от тях продукт.
Изследването е проведено в 47 страни, а данните са обобщени след 150 хил. интервюта.
Майер коментира, че е бил изненадан от това колко хора в България ползват интернет. Проучването отчита, че това са 68 на сто от потребителите, при 82 на сто за Великобритания, 89 на сто – за Словакия, 78 на сто – за Полша. У нас 66 процента от хората ползват компютър, 28 на сто – смартфон, а 8 процента – таблети. Някои от българите има достъп и до така наречените два екрана – тоест до повече от едно от тези устройства, за да правят пазарните си проучвания в мрежата.
България се движи в същата посока, в която Германия и Великобритания – на постоянно насищане на потребителите с устройства, които им дават достъп до интернет, посочи Майер. Той показа, че пазаруващите онлайн в Германия през 2011 г. са били колкото са в момента в Германия, приблизително същите са данните за Великобритания две години назад. Според него още през първото тримесечие на 2014 г. България ще показва същите резултати като в други страни по отношение на пазаруването. "Не сте различни, въпрос на време е", обясни той.
В изследването на Google за всички страни, в които е проведено, са включени общо 36 продукта – храни, медикаменти, авточасти, пътуване, финансови инструменти и др.
Данните от изследването показват още, че 61 на сто от потребителите едновременно гледат телевизия и сърфират в интернет, а по време на телевизионните реклами често се търси из в мрежата. Това е показателно за рекламодателите, когато избират къде и как да представят продуктите.
Майер даде пример с изследване в Германия, което трябва да покаже какъв е ефектът от 1 долар, вложен в реклама в различни медии. Резултатите сочат, че най-голяма възвръщаемост – от 1.17 долара има при така наречения SEM – Search Engine Marketing, или с други думи – в маркетинг за интернет търсачки. В социалните мрежи показателят е 0.82 долара, в печатни издания – 0.66 долара, в телевизия - 0.27 долара. С други думи, инвестирането в телевизионна реклама е прахосване на ресурс, обясни Майер.