Осемнайсет на сто от българите пазаруват онлайн

18 на сто от българските потребители пазаруват онлайн, показва изследване на Google Barometer, представено от Даниел Майер, директор "Пазарни проучвания" за Северна и Централна Европа в компанията. Той участва в тазгодишното издание на конференцията Retail in Detail, организирано от списание "Регал" и GfK България.
Данните сочат още, че 71 на сто от българските потребители задължително правят онлайн проучване преди да стигнат до покупка. В съседна Румъния 27% от потребителите пазаруват виртуално, а 77% правят преди това проучване в мрежата на желания от тях продукт.
Изследването е проведено в 47 страни, а данните са обобщени след 150 хил. интервюта.
Майер коментира, че е бил изненадан от това колко хора в България ползват интернет. Проучването отчита, че това са 68 на сто от потребителите, при 82 на сто за Великобритания, 89 на сто – за Словакия, 78 на сто – за Полша. У нас 66 процента от хората ползват компютър, 28 на сто – смартфон, а 8 процента – таблети. Някои от българите има достъп и до така наречените два екрана – тоест до повече от едно от тези устройства, за да правят пазарните си проучвания в мрежата.
България се движи в същата посока, в която Германия и Великобритания – на постоянно насищане на потребителите с устройства, които им дават достъп до интернет, посочи Майер. Той показа, че пазаруващите онлайн в Германия през 2011 г. са били колкото са в момента в Германия, приблизително същите са данните за Великобритания две години назад. Според него още през първото тримесечие на 2014 г. България ще показва същите резултати като в други страни по отношение на пазаруването. "Не сте различни, въпрос на време е", обясни той.
В изследването на Google за всички страни, в които е проведено, са включени общо 36 продукта – храни, медикаменти, авточасти, пътуване, финансови инструменти и др.
Данните от изследването показват още, че 61 на сто от потребителите едновременно гледат телевизия и сърфират в интернет, а по време на телевизионните реклами често се търси из в мрежата. Това е показателно за рекламодателите, когато избират къде и как да представят продуктите.
Майер даде пример с изследване в Германия, което трябва да покаже какъв е ефектът от 1 долар, вложен в реклама в различни медии. Резултатите сочат, че най-голяма възвръщаемост – от 1.17 долара има при така наречения SEM – Search Engine Marketing, или с други думи – в маркетинг за интернет търсачки. В социалните мрежи показателят е 0.82 долара, в печатни издания – 0.66 долара, в телевизия - 0.27 долара. С други думи, инвестирането в телевизионна реклама е прахосване на ресурс, обясни Майер.