Ремонт вкарва преминаването по Дунав мост 2 в едно платно

Заради дефекти на асфалтовата настилка на Дунав мост Видин - Калафат в началото на ноември започва работа по отстраняването им, а движението ще се осъществява само в едното платно. Това каза инж. Христо Монев, ръководител на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост Видин - Калафат" и член на надзорния съвет на смесеното българско-румънско дружество "Дунав мост Видин -
Калафат" АД, цитиран от БТА.
Движението по моста няма да се спира, трафикът ще се извършва в двете направления върху платното посока България - Румъния, уточни той. Дефектите не са сериозни, но на тяхната поява се гледа много отговорно от страна на инженера, строителя и Министерството на транспорта. Работим, за да се намерят и дефинират причините за появата им в такъв кратък срок от пуска, така че при бъдещата експлоатация те да не се появят, посочи експертът.
Дунав мост Видин - Калафат е сериозно, уникално съоръжение и появилите се дефекти на асфалтовата
настилка нямат нищо общо с поведението на мостовата конструкция, отбеляза инж. Монев. При такива сложни обекти се появяват неочаквани строителни дефекти, които не са могли да бъдат предвидени и отбелязани на каквото и да било друга конструкция, допълни той.
Дефектите констатирани на моста "Нова Европа" при Видин – Калафат нямат нищо общо със здравината на мостовата конструкция, обявиха и в съобщение до медиите от транспортното министерство. Инспекцията на новото съоръжение е разпоредена от министъра на транспорта през октомври заради появили се напуквания в асфалтовата настилка. Комисията е установила сериозни проблеми, но ако те бъдат отстранени качествено и в срок, няма да се отразят на бъдещето експлоатиране на моста, допълват от ведомството.
Към момента слаби места в настилката, са се появили и в двете ленти на моста. Техническа проверка от български специалисти установи, че това се дължи на повърхностна вода от дъждовете, която прониква под настилката вследствие на тежкотоварния трафик. Вече са започнали действия за подобряване на отводнителната система на моста. На този етап деформациите са само по износващия слой на асфалта, който е с дебелина от 4 см (настилката е с обща дебелина 10 см), и трябва да бъдат взети спешни мерки за отстраняването им преди началото на зимния сезон, когато водата може да замръзне и да нанесе сериозни щети на настилката, се пояснява в съобщението до медиите.
В началото на ноември ще бъдат преасфалтирани всички проблемни места.
Съгласно подписания договор всички констатирани дефекти по моста до края на 2013 г. се отстраняват за сметка на изпълнителя, допълват от транспортното министерство. Строител на моста е испанската компания FCC Construccion. Съоръжението беше пуснато в експлоатация в средата на юни - 40 години след първия проект за изграждането му.
Проектът се финансира със средства от няколко източника. Безвъзмездната помощ по програма ИСПА на Европейския съюз е общо 74.998 млн. евро, както и безвъзмездна помощ от 5 млн. евро от Френската агенция за развитие. Други източници са заеми от Европейската инвестиционна банка на обща стойност 70 млн. евро и заем и безвъзмездна помощ от германската кредитна институция за възстановяване на обща стойност 20 045 168 евро. Националното съфинансиране е общо 85 617 733 евро. Свързващата инфраструктура на румънския бряг е финансирана по отделен меморандум и национално съфинансиране на румънската страна с 35 962 500 евро.
От пуска на Дунав мост Видин - Калафат до края на октомври в двете посоки на съоръжението са преминали над 176 000 моторни превозни средства, сочи официалната статистика. Мостът е част от паневропейски коридор номер четири. Според предварителни изчисления над 415 000 превозни средства ще преминат моста през първата година от откриването му, а инвестицията следва да бъде погасена за 12 до 15 години. Мостът е дълъг 1.8 км, с две платна, всяко от които с две ленти, единична железопътна линия, алея за пешеходци и велосипедисти.