Джон Чен оглави закъсалата BlackBerry

Човекът, комуто е възложено да вдъхне живот в борещата се с тежка криза BlackBerry Ltd, казва че няма намерения да ликвидира прочутите смартфони с клавиатура и че ще положи всички усилия да измъкне компанията към по-добри времена.
"Знам, че разполагаме с достатъчно съставки да изградим дългосрочно устойчив бизнес. Правил съм го и преди, този филм ми е познат", казва Джон Чен в интервю за Reuters.
Sybase е мястото, където го е правил преди. Като главен изпълнителен директор от 1998 г. на производителя на софтуер за компютърни бази данни той трябваше да спре загубите и върне компанията в добрите й времена. Тогава Sybase бе в същата ситуация като BlackBerry сега - с много малко доверие сред инвеститорите на Уолстрийт и оперативна загуба през 1998 г. от почти 100 милиона долара. Две години по-късно тя бе продадена на SAP за 5.8 млрд. долара.
Роденият в Хонконг 58-годишен Чен имигрира в САЩ през 1973 г. на 17 години и се издига до член на борда на директорите на Walt Disney Co и Wells Fargo & Co и старши съветник на фирмата за дялово инвестиране Silver Lake. В понеделник кариерата му стигна до назначаване за временен ръководител на канадската BlackBerry, която изненадващо отказа да търси някой да я купи. Не се съобщава от кога той работи за компанията и колко дълго ще е начело, а в интервюто не разкрива подробности за стратегията си. Чен обаче споделя с Reuters, че възстановяването вероятно ще отнеме година и половина и че ще привлече нови директори.
Първите му намерения са да се срещне с доскоро най-лоялните клиенти на BlackBerry - правителствени агенции и представители от финансовия и телекомуникационния бизнес, за да стабилизира отношенията с тях, след като те масово мигрираха към устройства с Android и iOS.
Засега пазарът не вярва, включително защото предшественикът мму Торстен Хайнс даваше през януари миналата година сходни обещания. В понеделник акциите на BlackBerry се обезцениха с 16% заради разочарование, че компанията няма да се продава, и съмнения, че Чен може да промени нещо, допълва Reuters.
Новият ръководител обаче приема предизвикателството и бивши негови служители споделят, че той е решителен мениджър. В Sybase той е потърсил нишов сегмент, вместо да се бори на всички фронтове с по-големи конкуренти като Oracle и IBM. Първото му действие е било да успокои клиентите и да възстанови доверието им, защото те вече смятали, че скоро компанията няма да я има на пазара.
Чен не понася някой да се оплаква или да обвинява наляво-надясно, без да предложи решение на проблема. Когато служител предложил да се прекръсти един губещ популярност продукт, той го попитал дали би прекръстил децата си само защото носят двойки от училище.