Производството на българо-китайски автобуси в Брезник пропада

Производството на българо-китайски автобуси в Брезник пропада

Производството на българо-китайски автобуси в Брезник пропада
Обявеното преди година предстоящо изграждане на завод за сглобяване на електрически автобуси в Брезник пропадна, съобщи "Капитал daily".
Тогава беше посочено, че ще се създаде смесено дружество "Авто груп моторс" с равно участие между китайската BYD и българската "Булминерал", а заводът ще произвежда месечно по 40-60 автобуса. Китайската компания планираше да изгради и технопарк, като инвестицията в двата проекта се оценяваше на 135 млн. евро.
Регистрацията на това дружество се забави дълго, а преди няколко месеца стана ясно, че изграждането на завода край Брезник върви към провал. Още тогава източници от бизнес средите казаха, че "Булминерал" е водила предварителни преговори с български компании за производство на оборудване за завода, но до подписване на договор така и не се е стигнало.
На панаира Busworld в Белгия преди две седмици управляващият директор на BYD Europe Ишбранд Ху е обявил, че китайската компания планира да изгради завод за сглобяване на автобуси в Европа заради големия успех на тестовите програми в редица страни. Това обаче, което Ху не е споменал, е България като избрана локация. Според официалното съобщение на сайта на BYD все още не е взето решение къде да бъде разположен заводът, като се обмислят няколко страни.
Проектът на BYD в Брезник няма да се реализира, потвърди управителят на "Булминерал" Александър Усачов за "Капитал Daily". По думите му българската фирма в момента работи по друг проект с френски и италиански компании, в който на по-късен етап би могла да се включи и BYD. Той обаче отказа подробности засега.
Интерес към китайските електробуси обаче не липсва - те вече изцяло са заменили автобусите на холандския остров Ширмоникох (в Холнадия се намира централата на китайската компания - бел. ред.), поръчка за 35 бройки има и за летище "Шипхол" в Амстердам. Тестове досега са били проведени в десетина града в няколко страни. "Необходими са ни около 100 продажби в Европа, за да се оправдае инвестицията, но този ден наистина наближава", е посочил Ху.
Според Усачов причината да се провали начинанието с BYD в Брезник е, че електрическите автобуси не са успели да получат сертификат за Европа, а само за Великобритания.
За интереса на BYD към България за първи път се разбра през 2011 г. по време на посещението на тогавашния икономически министър Трайчо Трайков на световното изложение в Шанхай, а реални стъпки бяха предприети в края на миналата година с обявеното учредяване на смесено дружество. BYD е сред най-големите производители на акумулаторни батерии в света и водещ производител на електрически превозни средства в Китай. Само в страната си компанията има заводи в 10 индустриални парка, а общо за нея работят над 150 хил. души. Акционер с 10% в дружеството е и MidAmerican Energy Holdings на Уорън Бъфет.
Междувременно интерес към евентуално производство на електробуси в България беше заявен от друга китайска компания. Това стана в средата на миналия месец, когато Chariot Motors предостави безвъзмездно на Столичната община екоавтобус за тестово ползване. Целта е да се види дали този тип превозни средства имат бъдеще в България. В случай че пилотният проект се окаже успешен, компанията може да създаде предприятие за сглобяване на електробуси. Засега единствената китайска инвестиция заедно с "Литекс моторс" в сектора остава "Грейт уол" край Ловеч.