Общинските съвети ще определят отстъпката за данъка върху автомобилите

Общинските съвети ще определят отстъпката за данъка върху автомобилите

Общинските съвети ще определят отстъпката за данъка върху автомобилите
Разгорещена дискусия в пленарната зала на Народното събрание предизвикаха текстовете, отнасящи се до данъка върху автомобилите, при разглеждането на второ четене на промените в Закона за местните данъци и такси. Депутатите дълго спориха дали трябва да има отстъпка за по-новите и мощни автомобили или за старите, които са по-евтини и показват по-ниските доходи на притежателите им.
Депутатите одобриха предложението на депутата Дора Янкова, която беше кмет на Смолян преди това, да се приемат граници, в които да варира отстъпката върху данъка за автомобилите, а точният й размер да се определя от общинските съвети.
Така за превозните средства с мощност на двигателя до 74 kW включително, снабдени с действащи катализаторни устройства и несъответстващи на екологичните категории Евро 3, Евро 4, Евро 5, Евро 6 и EEV, определеният данък за съответната година се заплаща с намаление от 20 до 40 на сто по решение на общинския съвет. За автомобили с мощност на двигателя до 74 kW включително и съответстващи на екологични категории Евро 3 и Евро 4 данъкът се заплаща с 50 на сто намаление, а за съответстващите на Евро 5 и 6 - с 60 на сто намаление.
Опозицията възрази, че с тези текстове се прави услуга на богатите.
Депутати от БСП, сред които и Петър Мутафчиев, посочиха, че трябва този данък да се преосмисли и България да реши каква политика ще следва – дали общата европейска за облекчения за екологичните автомобили или друга.
Менда Стоянова от ГЕРБ предложи тези текстове изобщо да не се приемат, за да не се правят "половинчати глупости", а да се измисли нова система. Този закон е на общините, не може да правим промени, без да сме взели тяхното становище, допълни тя.
Дора Янкова обясни, че това е имуществен данък и е логично към него да се прилагат имуществени критерии. Това на практика означава, че по-скъпите автомобили трябва да се облагат с по-голям налог.
Червеният депутат Георги Кадиев оттегли предложението си данъкът за автомобилите да се вкара в цената на горивото на принципа – колкото повече харчиш, повече плащаш. Така според него той ще се събира 100 процента, а в момента събираемостта била 70 на сто. В залата бяха цитирани данни на Столичната община, според които регистрираните там автомобили, за които се дължи/плаща данък, са 394 хил., а според данни на Столичната дирекция на МВР те са 640 хил. Това означава, че за над 200 хил. автомобила не се плаща данък, обясни позицията си Кадиев.
Храмовете, манастирите и молитвените домове се освобождават от данък върху недвижимите имоти. Това важи и за прилежащите им поземлени имоти, решиха още депутатите. В текстовете е записано, че данъкът няма да се дължи за срок не по-дълъг от 10 години.
Депутатите решиха още такса смет да не може да се определя въз основа на данъчната оценка или пазарната цена на съответната сграда и имот. За да имат време общините да изработят свои нови методики за определянето на налога, който е в приход на техните бюджети, текстът ще влезе в сила от 1 януари 2015 година.
По време на дебата депутати от всички политически сили упрекнаха председателя на Народното събрание за начина, по който води заседанието.
Преди това народните представители приеха на второ четене и последните текстове от Закона за акцизите и данъчните складове. С тях се въвеждат ваучери за земеделските стопани за ползваното от тях гориво в земеделската техника в рамките на една година.
Общата номинална стойност на ваучерите ще се утвърждава с бюджета за съответната година, гласят приетите текстове. Индивидуалната квота на всеки стопанин е окончателна и ще бъде определяна в литри. Всеки ползвател ще трябва да декларира ежегодно прогнозното количество гориво по методика, която ще се определи от министерството на земеделието.