Easyjet и Airbus тестваха успешно технология за летене във вулканичен облак прах

Eвропейска авиокомпания еasyJet, която изпълнява полети и от България, заедно авиационния гигант Airbus и Nicarnica Aviation, успяха да изпитат нова технология, която идентифицира вулканична пепел, съобщиха от нискобюджетният превозвач.
Експериментът е важен заради сериозните нарушения във въздушния трафик, които предизвика изригването на вулкана Ейяфятлайокутъл през април и май 2010 година. Тогава между 15 и 21 април в Европа бяха изпълнени 80 на сто по-малко от предвидените полети като бяха отменени общо 100 хиляди, което засегна 7 млн. пътници.
От компанията посочват, че събитията от 2010 г. са им стрували 55 млн. паунда, а изчисляваните разходи за световната авиационна индустрия са били над 2 млрд. паунда. Голяма част от прекъсването на полетите се случи, защото нямаше начин за властите да определят точно кои части от европейското въздушно пространство не са били замърсени с пепел, допълват от там.
Целта на технологията, наречена AVOID, е да помогне на самолетите да се справят с подобни проблеми.
По време на експеримента тестови самолет Airbus A400M e разпръсна. един тон исландска пепел в атмосферата на височина между 9000 - 11 000 фута (2.7 км – 3.3 км) над Бискайския залив и по този начин създава условия, съответстващи на изригването на исландския вулкан през 2010 г.
Втори тестови самолет Airbus от типа A340-300, оборудван с технологията AVOID, e летя. към облака в насрещен курс, идентифицирайки и измервайки данни от разстояние около 60 км. Експериментът използва също малък самолет Diamond DA42, който e летя. в самия облак и e прави. изчисления за потвърждение на измерванията, направени от системата AVOID.
Произведеният изкуствен облак от пепел е с параметри между 600 - 800 фута в дълбочина (0.18-0.24 км) и 2.8 километра в диаметър. Сензорът на AVOID е открил облака и измерил неговата плътност, която варира от 0.1 до 1 грам на квадратен метър - или концентрации на 100 до 1000 микрограма на кубичен метър. Това е в диапазона на концентрациите, измерени по време на кризата с Ейяфятлайокутъл през април и май 2010 година.
От еasyJet посочват, че планират да продължат развитието на технологията, като монтират самостоятелни единици от оборудването на някои от своите самолети до края на 2014 г., с цел да не се допускат ситуации като тази през 2010 г., довела до мащабно затваряне на въздушното пространство в Европа.
"Заплахата от исландския вулкан продължава и ние сме радостни от резултатите от този уникален и иновативен експеримент. Намирането на решение е от решаващо значение сега, за да се гарантира, че никога отново няма да видим сцените от пролетта на 2010 г., когато самолетите престанаха да летят в цяла Европа в продължение на няколко дни", коментира Иън Дейвис, ръководител на инженерния отдел в easyJet.
Във видео файловете, предоставени от easyJet, могат да се видят моменти от експеримента.