Автобусни превозвачи обявиха национален протест от днес

Автобусни превозвачи обявиха национален протест от днес

Автобусни превозвачи обявиха национален протест от днес
Автобусни превозвачи обявиха от днес национален протест заради нерешените проблеми в сектора, обяви Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАБ), цитирана от агенция "Фокус".
В момента на Централна гара се лепят плакати с надпис "протест".
"Имаме искания, желаем да седнем на масата на преговорите, фирмите изнемогват и не могат да работят нормално. В цяла България се намаляват линии. Личните коли, микробусите са пред автогарите", посочи Топалова.
Тя допълни, че организацията за една година е написала 104 писма до управляващите, за които има само 4 отговора. От писмото до премиера конкретно също нямало отговор.
"Надявам се да чуят исканията ни, ние сме добронамерени. Хубаво е да се говори, но трябва и да се работи", допълни тя.
"От 1 февруари спираме да возим по вътрешните линии", каза Галя Топалова.
От 2800 фирми, извършващи автобусни превози преди, към момента са останали 900-950 автобусни фирми. Ако така продължава, в бранша до края на годината могат да останат 500 фирми, каза Галя Топалова.
Тя посочва, че в разговори с Министерство на икономиката и други ведомства, е било обсъждано включването на превозвачите в европейски проекти, благодарение на които да се обнови автобусният парк. Нямало обаче никакъв напредък по въпроса.
Според превозвачите държавата трябвало да помисли и дали да дава субсидии за горивата на превозвачите, или пък да бъде намалена акцизната ставка за тях или дори да се изплащат субсидии.
"Проблемите в транспорта са много, но сивият сектор преобладава, защото не се осъществява необходимият контрол", коментира Васил Пиронков, член на Управителния съвет на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.
По думите му в България се допускат ред нарушения "в противовес на всички транспортни практики".
Пред всяка една автогара има колкото автобуси, два пъти повече леки коли, микробуси, които возят. Пътниците тръгват без да имат застраховка, превозните средства не са проверени, не се знае дали водачите отговарят на необходимите условия, разказа Пиронков.
Според него 17-19 % от извършваните превози по вътрешни и международни линии са в сивия сектор.
Автобусните превозвачи са в тотална невъзможност да извършват дейността си, каза Ивайло Константинов, член на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАБ). Той също посочи, че има сериозни нелоялна конкуренция от страна на нелицензирани превозвачи.
Тази невъзможност да се работи била описана в писмо от средата на ноември, адресирано до премиера и до министрите на външните работи, на транспорта, на вътрешните работи.
"Ако ние сме длъжни да реализираме n броя курса дневно, то тези наши конкуренти реализират само тогава, когато има поток. Автобусите пътуват през деня с 10 пътника, а вечерта когато трябва да са пълни, пак с 10. Тази епидемия е завладяла почти всички безработни. Всеки безработен е превозвач. Това доведе до съкращаване с две трети на фирмите", заяви той.
По думите му - пазарната среда е изкривена и затова по улиците се виждат автобуси на по 30 години. "Като прибавим и тоталната невъзможност да бъдем допуснати до европейско финансиране, се изпаряват последните надежди, че може да се случи нещо позитивно", каза Константинов.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg.