Северната дъга на Околовръстния път трябва да е готова до края на 2015 г. (обновена)

Северната дъга на Околовръстния път трябва да е готова до края на 2015 г. (обновена)

Северната дъга на Околовръстния път трябва да е готова до края на 2015 г. (обновена)
До края на 2015 г. трябва да е готово трасето на така наречената Северна тангента - част от Околовръстния път на София. Това е записано в договорите на фирмите, които ще изпълняват проекта, подписани днес в Агенция "Пътна инфраструктура".
Проектът се финансира от Оперативна програма "Регионално развитие", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. Общата дължина на предвидения за строителство участък е 16.54 км, а цената му е 235 млн. лв.
Пътният проект е важен за София и страната, тъй като в нея се пресичат Автомагистрала "Тракия", "Хемус", "Люлин" и пътят София–Калотина, коментира министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Обектът не е част от Трансевропейската транспортна мрежа, но свързва няколко коридора – IV, VIII и X. През тях се осъществява трафикът от и за Гърция, Румъния, Македония и Сърбия.
Консорциумът "ХПВС-ССТ", в който участват "Хидрострой" АД, "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Водстрой 98" АД ще проектира и строи трасето. Договорът за това е за 149.9 млн. лв. без ДДС.
От петте компании в обединение ХПВС ССТ единствено "Водстрой 98" няма опит в пътното строителство, затова пък има най-голям дял. Компанията е специализирана във водните проекти и през последните години натрупа впечатляващ обем от поръчки в тази сфера, както и в строителството на депа за отпадъци, пише "Капитал daily".
Изданието припомня, че за победител в поръчката за този проект миналата пролет бе обявено италианското обединение Salini-Impregilo, но след жалба на ХПВС ССТ изборът е отменен. Според запознати по случая е имало активна намеса на Делян Пеевски, в чиято орбита напоследък хора от сектора поставят "Водстрой 98". Компанията е почти еднолична собственост на Иван Мирински, който държи 99.3% от капитала през дружеството "ПМ контрол". Доскоро обаче тя се свързваше с основния й кредитор КТБ, като често е участвала и в консорциуми с други близки до Цветан Василев и финансирани от банката дружества като "Интегрирани пътни системи". Самият Мирински отрича отношенията му с КТБ да са нещо повече от тези между кредитор и длъжник.
Проектирането на обекта започва веднага след подписването на договора, а строителните дейности - през лятото.
По проекта е предвидено изграждането на 6 пътни ленти, по 3 в едно направление. Ще бъдат построени 19 големи съоръжения, 5 пътни възела и др. Трасето преминава над 3 реки - р. Какач, Владайска и Перловска, пресича 20 електропровода и газопровода и 20 ВиК мрежи.
Строителният надзор ще се извършва от Обединение "СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ", в което влизат "СЖС България" ЕООД, гр. София и "СЖС Технос С.А.", Испания. Стойността му е 735 000 лв. без ДДС.
Северната скоростна тангента е един от най-сложните обекти в техническо отношение, посочи шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков. По данни на ведомството в момента средно на денонощие по Северната дъга на Софийския околовръстен път преминават около 15 хиляди превозни средства. Прогнозата е, че през 2030 г. трафикът ще нарасне до 25 хиляди средно за 24 часа.
Десислава Терзиева обясни, че след изготвянето на техническия  проект ще бъде съставена пътна карта, в която ще бъдат записани детайлно ангажиментите и сроковете, които имат АПИ и Столична община за успешното изпълнение на проекта. Тя припомни, че ангажимент на общината са отчуждителните процедури за изместване на обекти на техническата инфраструктура, попадащи извън обхвата на пътя, осигуряването на устройствените планове, изграждане на продължението на бул. "Илиянци" от надлеза на съществуващата околовръстна жп линия до връзката му с бул. "Лазар Михайлов", изграждане на продължението на бул. "Източна тангента" от бул. "Ботевградско шосе" до бул. "Чепинско шосе".
По-рано днес пред пътната агенция отново имаше протест на жители на няколко села, през територията на които минава това трасе.  Те са недоволни от ниските цени, които са получили за имотите си.
По този проблем Терзиева коментира, цитирана от пресцентъра си, че експертните оценки на засегнатите имоти са изготвени от външни изпълнители в съответствие с разпоредбите на Закона за държавната собственост. 
Северната дъга на Околовръстния път трябва да е готова до края на 2015 г. (обновена)
"Методиката по Закона за държавната собственост в този й вид е приета в края на 2010 г. и съгласно нея лицензираният оценител по закон няма правно основание да издирва по своя инициатива вписани сделки  и да ги използва като пазарни аналози", заяви министър Терзиева.
Тя добави, че оценките са подготвени от експерти,  определени с обществена поръчка и по методика, приета от  предишното правителството. "Експертните оценки подлежат на съдебно обжалване, така  че всеки собственик може да обжалва оценката. Крайно ще е решението на съда", подчерта Терзиева.
Тя каза, че  като министър еднолично не може да реши и да отмени оценките. "Аз нямам такива правомощия, затова решението на съда е решаващо", подчерта министърът.
Шефът на АПИ Стефан Чайков и членове на управителния съвет на ведомството се срещнаха за трети път с недоволните от оценката на земите им, съобщиха от пътното ведомство. Ръководството на агенцията е поело ангажимент представители на собствениците на имотите, недоволни от определената им оценка, да участват в работните групи при изпълнението на техническия проект, за да не се допуснат технически решения.

От АПИ още веднъж припомниха как са формираните оценките на земите по трасето на Северната тангента=

• за землища Орландовци и Враждебна са налице подходящи пазарни аналози и оценката е изработена чрез осредняване на посочените в тях цени. Осреднената стойност е между 16 000 – 20 000 лв./дка;

• за землища Бенковски, Илиенци, Требич и Малашевци от представените вписани сделки не са открити подходящи аналози и оценката за земеделските земи е изготвена по Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи. Стойността е между 400 – 1 200 лв./дка;

• За засегнатите урегулираните имоти, поради липса на подходящи пазарни аналози, равностойното парично обезщетение е определено като удвоена данъчна оценка и е между 37 000 – 47 000 лв./дка.