Държавата е била големият рекламодатател и през 2013

Държавата е била големият рекламодатател и през 2013

 Красимир Гергов представя данните за 2013
 Красимир Гергов представя данните за 2013
Рекламният пазар в България за 2013 се изчислява на 303 млн. лева (нетни приходи*). Толкова се очаква да бъдат инвестициите и през тази година или с минимален ръст от 2%, прогнозира председателят на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) Красимир Гергов на традиционния форум на организацията. Интернет рекламата беше оценена като тази с най-голям потенциал за 2014 г. 
От представянето на подробности за пазара стана ясно, че
държавата отново е била големият рекламодател
с кампанията за "Цифровизацията" (която помага за ръста в телевизионна и печатна реклама), както и на други поръчки, свързани с комуникация - от министерства, общини, европари. "Битка без регламент е борбата за спечелване на всяка обществена поръчка", обобщи Иво Цеков от медия агенция "Пиеро 97". 
Телевизията остава с най-голям дял от пазара със 185 млн. лева, като увеличението спрямо 2012 е с 2,5%. Търговската реклама има лек спад, оцени Иво Цеков, за разлика от държавната. 
Почти същия ръст (2,3) има и във външната реклама, която достига 38 млн. лева приходи.
В пресата спадът е 5% на годишна база до 40 млн. лева, а в радиото вложенията са намалели с 3,3% до 15 млн. лева.
В интернет през 2013 година са били инвестирани 20 млн. лева в реклама. Красимир Гергов обяви, че спадът е 16,9 %, но че общият обем на пари, вложени онлайн, всъщност е нараснал заради рекламата в Google и Facebook, която не се отчита в тези данни. 
Иво Цеков прогнозира, че интернет е рекламният носител с голям потенциал, но отчете, че "българските медии масово се съгласяват с непрестанния натиск за намаляване на цените, за да се фокусират върху краткосрочно оцеляване. Той обясни, че според изчисленията на агенциите около 22-23 млн. лева са и инвестициите в Google и Facebook. 
Най-бързо растящият канал е мобилната реклама 
Прогнозата за запазване на същите пари, които ще бъдат вложени в реклама през 2014 година, председателят на БАКА обвърза с предстоящите "може би едни, може би два избори" и че това ще помогне да бъде преодолян спадът, с който е започнала годината. 
Ако прогнозата се потвърди, можем да говорим за замръзване на пазара на едно и също ниво вложени пари за последните три-четири години, тъй като спадът 2013 спрямо 2012 е под 1 процент (0,62 %). Ако се сравняват обемите на рекламно време, площи, онлайн инвентар - те са увеличени заради отстъпките и офертите, които медиите и агенциите предлагат. Данни за обемите обаче не бяха съобщени. 
*Данните са само за нетните стойности на рекламните инвестиции. Изчисляват се на базата на данните на агенциите в БАКА и рекламен мониторинг на GARB. Обхващат инвестициите в телевизия, радио, преса, интернет, външна реклама и други (основно т.нар. btl активности - събития, промоции). 
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg.