КЗК разкритикува готвените регулации за пазара на лекарства

Подготвяните регулации за фармацевтичната индустрия за тази година могат да доведат до ограничаване на конкуренцията на пазара на лекарствените продукти, които се реимбурсират напълно или частично от НЗОК. Това е становището на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по казуса, за който фармацевтите предупредиха миналата седмица и бяха категорични, че новите правила, ще изтласкат някои лекарствени продукти от пазара.
От КЗК предлагат касата и Българския фармацевтичен съюз да направят три промени в окончателния вариант на условията и реда за типовия договор между двете страни.
Първата е срещу задължението за аптеките да продават лекарствени продукти на една и съща цена при свободна продажба и по линия на НЗОК, което нарушава свободата им самостоятелно да определят търговската и ценовата си политика. "Нормите на Наредба № 10/2009 г. и Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти, чрез въвеждане на пределни цени на лекарствените продукти от позитивния лекарствен списък, създават достатъчно гаранции за осигуряване на лекарства на достъпни цени за потребителите", пише в становището на Комисията.
Втората неприемлива точка е задължението за търговците на дребно да правят еднакви по размер отстъпки от цената на лекарствените продукти, включени в позитивния лекарствен списък, както за здравноосигурените, така и за касата. Това освен че може да ограничи конкуренцията на пазара, може да наложи бариери за бизнеса, тъй като аптеките, които не приемат посоченото условие, не биха могли да сключат договор с НЗОК.
Третата забележка е към въвеждането на ограничение за максималния брой рецепти, които могат да бъдат обработени в аптеките в рамките на определено време. Комисията припомня, че в типовия договор за 2013 г. е имало сходни текстове и вече се е произнесла срещу тях като вид квотно ограничение на продуктите, които се реимбурсират от касата, и съответно са в състояние да повлияят негативно върху конкуренцията на лекарствения пазар, а също и да засегнат благосъстоянието на потребителите.