Строители искат да отпадне тунелът по трасето на автомагистрала "Струма" при Кресна

Строители искат да отпадне тунелът по трасето на автомагистрала "Струма" при Кресна

Строители искат да отпадне тунелът по трасето на автомагистрала "Струма" при Кресна
Проектът за изграждането на 15-километров тунел Крупник-Кресна на магистрала "Струма" да бъде преразгледан и да се търсят алтернативи на това трасе при спазване на всички еко- и строителни изисквания и ефективност, предложиха представители на браншови организации в пътищата, пътната безопасност, строителството и Университета по архитектура, съобщи БТА.
Специалистите предлагат към обявената обществена поръчка на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" да бъде добавен текст, който да позволи разглеждането и на анализите и разходите на трасето, предвидено от италианския консултант SPEA Ingegneria Europea от 2001 г.
Нашият интерес е най-икономично и ефективно да се прекара трасето, за да обслужва нуждите на обществото, каза Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.
Приетата през 2001 г. алтернатива от технико-икономически и екологичен аспект предвижда модернизация на съществуващото трасе за проектна скорост от 90 километра в час и разширяване на съществуващия път до четирилентов габарит. Защо след като цялата магистрала се изгражда на база на идейния проект на
италианския консултант, където няма проекти за такива тунели, през 2014 г. единственият вариант за преминаване през Кресна се оказва този за "безкрайно скъпия и нереализируем тунел", се питаха специалистите.
Според представителите на бранша проектът за тунел е изключително скъп - 1.1 млрд. лева с тенденция да достигне 1.5 млрд. лева, обектът ще се строи близо 10 години, поддръжката му ще струва годишно на бюджета около 50 млн. лева и не е оправдан от гледна точка на очаквания трафик.
Освен това тунелът ще се строи в силно сеизмична зона и ще е потенциална цел за терористи, беше отбелязано на брифинга.
Представители на екоорганизациите, които се включиха с въпроси в пресконференцията, изразиха тезата, че "гилдията на строителите и пътищарите" се противопоставя на тунела, защото нямало български фирми, които да се справят самостоятелно с проектирането и строителството на съоръжението - нещо, което признаха и самите браншовици.
Еколозите попитаха дали браншът ще поеме отговорността от евентуална европейска наказателна процедура, в която ще се плаща цената на екологичните вреди, които според еколозите сега се нанасят от започналото строителството на магистралата, от увеличения трафик и от това, че ще трябва да се връщат парите за цялата магистрала.
Проектът за лот 3 на магистралата се финансира по оперативна програма "Транспорт". Търгът за изграждането му се очаква да се проведе догодина.
Междувременно министърът на транспорта Данаил Папазов инспектира единия (от общо два) тунела, които се изграждат в рамките на лот 2 на магистралата (Дупница – Благоевград).
Вече са положени и първите пластове асфалт на един от обектите на трасето – в близост до пътен възел Бобошево. Установено е, че изпълнителят работи с добри темпове, съобщиха от Министерството на транспорта.
Очаква се приключването на археологическите проучвания по част от обектите, за да може строителството да обхване цялото трасе. Археолозите се ангажирали пред Папазов, че ще направят всичко възможно за приключване на проучванията в най-кратки срокове, за да освободят цялото трасе на строителите.  
По време на инспекцията на лот 4 (Сандански – Кулата) министър Данаил Папазов подчерта, че очаква по-голяма активизация от строителя по време на летните месеци. По думите му трябва да се направи всичко възможно за приключване на строителството в най-кратки срокове. "Със започването на летните месеци се активизира движението посока от и до Гърция, затова трябва да се осигури бързо и удобно придвижване", допълни Папазов.
Изпълнител на лот 2 е Консорциум "Струма-лот 2", а стойността на договора за строителство е близо 359 млн. лв. с ДДС. По лот 4 Сандански – Кулата изпълнител е "Актор" АСД", като договорът възлиза на над 67 млн. лв. с ДДС.