До 14 дни потребителите ще се отказват от покупки извън магазините

До 14 дни потребителите ще се отказват от покупки извън магазините

До 14 дни потребителите ще се отказват от покупки извън магазините
Потребителят ще може да се откаже от договора от разстояние или извън търговския обект в 14-дневен срок, а не в седемдневен, както досега, реши парламентът. Депутатите приеха окончателно на второ четене промени в Закона за защита на потребителите, съобщи БТА.
Това стана малко преди Европейската комисия да обяви началото на пет наказателни процедури срещу България, сред които и една, свързана тъкмо с гласуваните тази сутрин текстове.
Потребителят ще има право на такъв отказ, без да посочва причина, без да дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да е разходи. 14-дневният срок започва да тече от датата на сключване на договора за услуги или от датата на приемане на стоките при договор за продажба.
Предвидени са и изключения от правото за отказ от такива договори заради естеството на стоките или услугите.
Измененията уреждат съдържанието на задължителната преддоговорна информация, която се предоставя от търговеца и е неразделна част от договора от разстояние или от договора извън търговския обект.
При договори извън търговския обект търговецът трябва да предостави задължително такава информация, както и копие от подписания договор или потвърждение на договора. За неизпълнение на тези задължения на физическите лица ще се налага глоба от 100 до 1000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция в размер от 500 до 3000 лв. за всеки отделен случай.
Търговецът е длъжен да удовлетвори искане за разваляне на договора и да възстанови заплатената от потребителя сума, когато, след като е удовлетворил три рекламации на потребителя чрез извършване на ремонт на една и съща стока, в рамките на срока на гаранцията е налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора за продажба, записаха депутатите.
С промените се дава възможност помирителни комисии към Комисията за защита на потребителите да решават потребителски спорове и в областта на енергетиката, топлоснабдяването, водоснабдяването, телекомуникациите, превоза на пътници и в областта на финансовите услуги.