Братята Замвер - "кръстниците" в интернет

Братята Замвер - "кръстниците" в интернет

Братята Замвер - "кръстниците" в интернет
скрийншот
Оливер Замвер и неговите братя Марк и Александер са на път да станат най-новите милиардери в Германия с компаниите си Roсket и европейският моден сайт Zalando, пише Ройтерс.
Синове на адвокат, който ги е насърчавал да четат финансовия всекидневник  "Ханделсблат", те искат да превърнат Roсket в най-голямата световна интернет платформа извън САЩ и Китай като се конкурират на пазари, където в момента доминират Аmazon и Alibaba.
Братята още в тийнейджърските си години решават заедно да правят бизнес. Сега те очакват да спечелят около 5 млрд. евро от пускането на двете компании на борсата. В Roсket те имат 52.3 на сто дял чрез Global Founders Fund.
Zalando, в който държат 17 на сто дял, вероятно струва около 4.5 млрд. евро. Очаква се през следващата година на борсата да излязат и други, създадени от тях стартъпи.
"Най-възрастният от тримата - Марк, е като външен министър за семейството, който говори много добре. Алекс, най-младият, има усет за избора на бизнес стратегии в дългосрочен план", казва Джоел Кашмарек, автор на новата биография на семейство Замвер "Кръстниците на интернет".
"Оливер е по средата - типичното средно дете в семейството с остри лакти, който трябва да полага най-много усилия, за да се докаже. Винаги да печели е основната му цел", допълва биографът.
През последните години братята са кръстосвали света, за да посетят дузините стартъпи, които са създадени чрез Rocket.
Излизането на борсата, което е най-голямото технологично листване в Германия след спукването на dot.com балона преди десет години, съвпада с първичното публично предлагане на Alibaba следващата седмица, което може и да остане най-голямото в историята.
Започнала дейност в Берлин през 2007 г. Rocket вече има сайтове, подобни на този на Amazon, в Африка, Югоизточна Азия и Латинска Америка и отделно пет модни сайта в развиващи се пазари и редица други онлайн търговци за всичко - от недвижими имоти до поръчване на таксита, доставка на храна и домашни услуги.
Създаден като копие на подобни бизнеси, тръгнали от Силициевата долина в САЩ, Rocket внася иновация в интернет търговията като я поставя на ново равнище - заради добавената в нея добра организация, типична за Германия и усилена работа, казва Оливер Замвер.
"Докато тези индустрии се развиват иновациите не спират", обяснява той.
Най-успешното начинание на германската компания досега е Zalando, на което Оливер заедно със състуденти слага началото през 2008 г. Досега компанията пораства до най-големия в Европа търговец на мода с годишни продажби, които се очаква да надхвърлят 2 млрд. евро през тази година.
42-годишният "среден" брат Оливер е изпълнителен директор на Rocket Internet. Той е и най-публичната личност сред тримата докато Марк, на 44 г., е съсредоточил работата си в Rocket Internet, който управлява парите на тримата.
Александер, на 39 г., е братът с най-тясна връзка с Zalando, където той е част от надзорния съвет.
Тримата в момента са вторият по големина акционер в Zalando, но фирмата вече не е част от империята Rocket.
 
Уроци за предприемачи
Предишните проекти на тримата братя вече са ги превърнали в мултимилионери - те продадоха сайта си за търговия с наддаване Alando на eBay през 1999 г., фирмата си за мелодии за мобилни телефони - на Verisign през 2004 г. и техния сайт за колективно пазаруване Citideal - на Groupon през 2010 г.
Успехът на Zalando, на чиито фон притежаваният от Amazon моден сайт Zappos изглежда като джудже, е окуражил братята Замвер да остават по-дълго в основаните от тях компании вместо да търсят бързата им продажба.
"Ние сме от играчите, които искат дълго да останат на пазара", обяви Оливер Замвер през миналата седмица докато компанията обяви намерението си да набере от пазара 750 млн. евро като сегашните инвеститори поеха ангажимент да не продават акциите си в следващите 12 месеца.
И тримата братя имат много добро образование. Марк е учил право в Кьолн и след това бизнес в "Станфорд", Александер има диплома по икономика и политически науки от "Оксфорд" и след това MBA от "Харвард". Оливер учи в германското висше училище WHU и неговия партньор в САЩ - Kellogg Graduate School og Management.
Докато е студент Оливер написва "Най-успешните американски стартъпи. Уроци за предприемачи" и започва да прилага наученото в практиката си в Германия - създавайки клонинга на eBay - Alando през 1999 г.
Здрава работа
Оливер нарича Rocket Internet "McKinsey (глобално представена консултантска компания - бел. ред.) на стероиди", а повечето основатели на подобни компании, инвестиционните банки и консултантите харесват McKinsey, пише Ройтерс.
"Аз бих умрял, за да победя и очаквам същото от вас", пише той в имейл до работещия за компанията екип през 2011 г. Мейлът изтече в публичното пространство чрез сайта за високи технологии TechCrunch.
"Моментът за блицкриг трябва да се избере умно, така че всяка страна отговаря с кръвта си да  съобщи кога е дошло това време", пише още той.
Замвер много скоро след това се извинява за този език - думата "блицкриг" се отнася до нацистката военна стратегия за водене на война.
Бащата на тримата разказва пред мениджъри през юни, че вече почти няма контакт на живо със синовете си - общуват чрез смартфоните си.
"Това, от което се страхувате, ще се случи по-бързо отколкото предполагате", прогнозира още той и разказва, че като се прибере у дома съпругата му му показва новите сайтове за мода, които е открила и заради които вече не предлага да излязат да пазаруват в събота вечер. Вместо това покупките й са вече онлайн.
Бивш мениджър от стартъп на Rocket Internet, пожелал анонимност, споделя, че възможността да работи за компанията му е осигурила голям професионален опит, но не особено приятен.
"Те наемат винаги по двама директори и ги карат да се конкурират. Така компанията се превръща в място, където хората си забиват ножове в гърба", обяснява той. По думите му в работната атмосфера няма нищо от предприемаческия дух какъвто присъства в истинските предприемачески компании.
Говорителят на Rocket Internet обяснил тази практика с това, че компанията наема по няколко души, които да основат нови бизнеси, така е те да могат да споделят отговорността и обикновено тези хора си сътрудничели.
"Rocket Internet има млад, свеж и мотивиран екип. Оливер изисква много от хората и може да е доста упорит, когато нещата не стават по очаквания начин, но никой не е създал толкова милионери колкото той през последните години", посочва говорителят.