Московски ще иска от кредиторите на БДЖ ново разсрочване на дълговете

Министърът на транспорта Ивайло Московски планира лично да проведе разговор с кредиторите на "Холдинг БДЖ" и да поиска ново разсрочване при изплащането на заемите, поне за 2 години. Това съобщи самият той в сутрешния блок на БНТ.
Той съобщи и че в деня (7 ноември - бел. ред.), в който е встъпил в длъжност, кредиторите на холдинга са блокирали 5 млн. евро, които са по негова сметка в банка. Тази практика се наложи на няколко пъти в миналото и винаги причината беше една и съща - неизплащане на дълга.
"Рано или късно тези дългове трябва да се платят", заключи Московски.
Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи, е около 600 млн. лв. Най-големият проблем на БДЖ с кредитори към момента е по втория облигационен заем, който беше взет през 2007 г. с цел да се погасят стари задължения. Просрочията по него са над 70 млн. лв., по информация на "Капитал". Общото обезпечение по този заем е под формата на 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. С голяма тежест в задълженията на компанията са и дължимите 340 млн. лв. на германската KfW за доставката на дизелови мотриси.
През септември стана известно, че Европейската комисия е разрешила на България да предостави държавна помощ на БДЖ в размер на 172 млн. лв. на порции през следващите няколко години. Целта на тази държавна помощ е да се изплатят задълженията към кредиторите.
Московски припомни, че в края на предишното правителство "Борисов" задълженията на железницата са били сведени до 3 млн. лв., а за малко повече от една година те са нараснали до 14.5 млн. лв. С това той мотивира и смяната в ръководството на БДЖ, която направи преди седмица.
Според Московски пътническите вагони в компанията може да се обновят с пари от европейските програми само ако дружеството, в което са, се премести към Национална компания "Железопътна инфраструктура", защото така ще се подобрят счетоводно финансовите му показатели и ще могат да се ползват европейски средства. Другият вариант е да се разчита на по-голям капиталов трансфер от бюджета и заемни средства.
Така както е структурирано БДЖ, никой не може да го изправи на крака, заключи Московски, който беше транспортен министър и при предишното правителство на Борисов. Той се ангажира в рамките на мандата да направи "стабилна и нормална компания" от пътническите превози. За товарните превози смята, че трябва да се обяви отново процедура за приватизация, макар че знаел, че нямало кандидати.
Докато бяхме в опозиция такива колективни трудови договори са подписани, така че и да искаме, никого не можем да съкратим. Така Московски отговори на въпроса да се очакват ли нови съкращения в БДЖ при тежкото й финансово състояние. В тази ситуация според него можело да се правят единични съкращения и след съгласуване със синдикатите.
Имам доверие в хората, които поеха "Авиоотряд 28" и "Български пощи". Така Московски мотивира направените смени още в първите дни от мандата му. Начело на "Авиоотряд 38" е назначен Тодор Бояджиев, а на пощите - Деян Дънешки.
По-късно днес Московски ще направи инспекция на железопътни гари, които се управляват ръчно. Той ще се запознае на място с предприетите мерки за гарантиране на безопасността на влаковото движение.