Московски ще иска от кредиторите на БДЖ ново разсрочване на дълговете

Московски ще иска от кредиторите на БДЖ ново разсрочване на дълговете

Московски ще иска от кредиторите на БДЖ ново разсрочване на дълговете
Министърът на транспорта Ивайло Московски планира лично да проведе разговор с кредиторите на "Холдинг БДЖ" и да поиска ново разсрочване при изплащането на заемите, поне за 2 години. Това съобщи самият той в сутрешния блок на БНТ.
Той съобщи и че в деня (7 ноември - бел. ред.), в който е встъпил в длъжност, кредиторите на холдинга са блокирали 5 млн. евро, които са по негова сметка в банка. Тази практика се наложи на няколко пъти в миналото и винаги причината беше една и съща - неизплащане на дълга.
"Рано или късно тези дългове трябва да се платят", заключи Московски.
Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи, е около 600 млн. лв. Най-големият проблем на БДЖ с кредитори към момента е по втория облигационен заем, който беше взет през 2007 г. с  цел да се погасят стари задължения. Просрочията по него са над 70 млн. лв., по информация на "Капитал". Общото обезпечение по този заем е под формата на 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. С голяма тежест в задълженията на компанията са и дължимите 340 млн. лв. на германската KfW за доставката на дизелови мотриси.
През септември стана известно, че Европейската комисия е разрешила на България да предостави държавна помощ на БДЖ в размер на 172 млн. лв. на порции през следващите няколко години. Целта на тази държавна помощ е да се изплатят задълженията към кредиторите.
Московски припомни, че в края на предишното правителство "Борисов" задълженията на железницата са били сведени до 3 млн. лв., а за малко повече от една година те са нараснали до 14.5 млн. лв. С това той мотивира и смяната в ръководството на БДЖ, която направи преди седмица.
Според Московски пътническите вагони в компанията може да се обновят с пари от европейските програми само ако дружеството, в което са, се премести към Национална компания "Железопътна инфраструктура", защото така ще се подобрят счетоводно финансовите му показатели и ще могат да се ползват европейски средства. Другият вариант е да се разчита на по-голям капиталов трансфер от бюджета и заемни средства.
Така както е структурирано БДЖ, никой не може да го изправи на крака, заключи Московски, който беше транспортен министър и при предишното правителство на Борисов. Той се ангажира в рамките на мандата да направи "стабилна и нормална компания" от пътническите превози. За товарните превози смята, че трябва да се обяви отново процедура за приватизация, макар че знаел, че нямало кандидати.
Докато бяхме в опозиция такива колективни трудови договори са подписани, така че и да искаме, никого не можем да съкратим. Така Московски отговори на въпроса да се очакват ли нови съкращения в БДЖ при тежкото й финансово състояние. В тази ситуация според него можело да се правят единични съкращения и след съгласуване със синдикатите.
Имам доверие в хората, които поеха "Авиоотряд 28" и "Български пощи". Така Московски мотивира направените смени още в първите дни от мандата му. Начело на "Авиоотряд 38" е назначен Тодор Бояджиев, а на пощите - Деян Дънешки.
По-късно днес Московски ще направи инспекция на железопътни гари, които се управляват ръчно. Той ще се запознае на място с предприетите мерки за гарантиране на безопасността на влаковото движение.