Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"

На живо
На живо: Премиерът и министри обсъждат водната криза

Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"

Съветът за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията на "Булгартабак"
Блогът на нервната акула
Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация препоръча да бъде спряна кампанията против контрабандата, спонсорирана от цигарения производител "Булгартабак". Според решение на комисията, което може да бъде обжалвано, кампанията е в нарушение на Националния етичен кодекс, който се прилага за всяка форма на реклама и маркетинг комуникация и затова тя трябва или да бъде спряна, или – коригирана.
В края на януари граждани внесоха в Националния съвет за саморегулация жалба срещу кампанията, която се излъчва в телевизионния ефир и присъства под формата на различни печатни материали. Те се мотивираха, че посланията в нея представляват откровена реклама на цигари и подтикват към тютюнопушене, че се правят лъжливи внушения и се нарушават законодателството и Националните етични правила за реклама и търговска комуникация.
Според решението, макар да не съдържа директен призив към покупката на тютюневи изделия, кампанията подсъзнателно, чрез някои елементи от текста и изображенията поражда такава асоциация и създава впечатление, че купуването на легални цигари е полезно за обществото и трябва да се поощрява. "Това налага извода, че при цялостното изпълнение на средствата, чрез които кампанията се осъществява, е подходено с липса на отговорност към потребителя и обществото, което представлява нарушение на чл. 1.1. от Етичния кодекс", посочва Етичната комисия.
Комисията изтъква, че изображенията на майка с бебешка количка прави неизбежно обвързването на употребата на легални цигари с нещо полезно в името на децата. "Въпреки че никъде в текста на телевизионния клип не се съдържа призив към покупка на цигари, а единствено призив да не се купуват "контрабандни" такива, очевидно е, че таргет групата, към която е насочена кампанията, обхваща пушачи, т.е. хора, които така или иначе купуват цигари и цели да промени икономическо им поведение в посока въздържане от покупка на незаконно внесени цигари, а не изобщо от покупка", се посочва още в решението.
Комисията допуска, че е налице търговски интерес на "Булгартабак". "Основен инициатор и организатор на кампанията е "Булгартабак Холдинг" АД, поради което преустановяването на покупката на контрабандни цигари би оказало положително влияние и върху търговските интереси на "Булгартабак Холдинг" АД", се посочва в решението. Според него не може и да се приеме, че става въпрос за комуникация от държавни органи, тъй като те само подкрепят организираната от "Булгартабак" кампания.
Същевременно комисията посочва, че съвместните действия на държавни институции и частни фирми по обществено значими теми не е прецедент и не представлява укоримо поведение, а твърденията за вредите от контрабандата са коректни и изцяло отговарят на истината. "Твърденията, че кампанията внушава да се купуват единствено цигари с марката на "Булгартабак", че съдържа скрита реклама на търговската верига "Лафка" и че е финансирана с публични средства са неоснователни", се посочва в решението.
Преди да се произнесе, комисията е разгледала и становището на компанията "Булгартабак Холдинг", която е поискала жалбата да бъде определена като недопустима. Според дружеството кампанията е информационна и представлява "корпоративна комуникация – изявление по обществено-политически въпрос или комуникация на държавни органи". От "Булгартабак" изтъкват, че клипът цели да се апелира към обществото и да се разясни какви загуби търпи държавата, а "търсенето на рекламно търговско съобщение в него е израз на прекомерно, тенденциозно и злонамерено говорене".
"Булгартабак" посочва, че за кампанията не са използвани държавни средства и заявява, че аргументите за негативната реакция в социалните мрежи "не отговарят на обективната истина или най-малкото силно я изопачават" и отправя призив към Националния съвет за саморегулация, "като стожер на етиката, да не толерира подобни порочни практики, изкривяващи понятието за свобода на изразяването."
Свое становище е изпратила и Националната асоциация на тютюнопроизводителите 2010, която също подкрепя кампанията. От там лаконично обясняват, че тютюнопроизводителите в страната масово се противопоставят на нерегламентираното производство и разпространение на тези изделия и участват в инициативи, защитаващи интересите н бранша.
Преди произнасянето отвод си е направил членът на комисията д-р Маша Гавраилова, която е част от гражданското сдружение "България без дим". В решението изрично се посочва, че тя не е била пълномощник, нито е работела за някоя от страните по преписката и само по себе си участието й в сдружението не би било повод за отвод. Същевременно обаче "България без дим" вече се е ангажирало официално със становище и е предприело активни действия срещу конкретната медийна кампания. "Това ангажира всички негови членове и ги прави съпричастни и предубедени към официално изразеното становище на сдружението", се посочва в решението.