Кампанията за втори лифт - антиреклама на Банско

Екип на "Дневник" беше в Банско през миналата седмица, за да проучи и разкаже какво се случва там.Тази седмица публикуваме серия от текстове. В понеделник разказахме какво се случва с опашките на кабинковия лифт, във вторник за местния бизнес, а в сряда за състоянието на пазара на недвижими имоти. Днес разказваме как антирекламата на Банско взима превес над рекламата.
"Чухме, че има противоречия дали да се строи втора гондола", казва англичанката Нанси Сорборо, с която пътуваме в една кабинка на лифта над Банско. Тя работи на Халкидики и е в Банско за първи път с приятелки от Англия. Разказва, че предната година са карали на писти за начинаещи в Гърция, където не са чакали на опашка.
Дори и Нанси изглежда е разбрала, че в Банско
Дори и Нанси изглежда е разбрала, че в Банско
има някакъв проблем за втори кабинков лифт и опашките
(макар самата тя да минава през т.н. ВИП опашка). Даже и в дните, в които пред съществуващия лифт не чакат стотици хора, проблемът витае във въздуха. А случващото се в Банско кънти епизодично и в София, където трябва да се вземе крайното решение.
Двама министри открито подкрепиха изграждането на лифта и определиха случващото се в Банско като антиреклама за курорта и страната с пряк ефект върху туристическия бизнес. "Банско е утвърдена марка в ски туризма – част от календара на ФИС за провеждането на състезания по ски-алпийски дисциплини, но се превърна в антиреклама за България с километричните опашки, които се образуват пред кабинковата линия в курорта", каза преди две седмици министърът на туризма Николина Ангелкова. Подобна теза за "антирекламата" разви и спортният министър Красен Кралев.
Двама министри открито подкрепиха изграждането на лифта и определиха случващото се в Банско като антиреклама за курорта и страната с пряк ефект върху туристическия бизнес. "Банско е утвърдена марка в ски туризма – част от календара на ФИС за провеждането на състезания по ски-алпийски дисциплини, но се превърна в антиреклама за България с километричните опашки, които се образуват пред кабинковата линия в курорта", каза преди две седмици министърът на туризма Николина Ангелкова. Подобна теза за "антирекламата" разви и спортният министър Красен Кралев.
Само ден след изразената тогава публична министерска подкрепа, защитниците на новото строителство в националния парк, начело с кмета на Банско Георги Икономов и на Добринище – Китан Галчев, направиха бърза лобистка обиколка със срещи на високо ниво - с държавния глава Росен Плевнелиев, премиера Бойко Борисов, председателя на парламента Цецка Цачева и шефове на няколко парламентарни комисии. Без визита остана само министърът на екологията Ивелина Василева, в чието ресорно ведомство е редно да постъпи подобно инвестиционно намерение за строителство. Самата Василева уверява нееднократно, че подобно инвестиционно намерения не е внесено до момента.
За чуждоговорящите, разбира се, е малко по-трудно да вникнат в детайлите на спора. Но за българските посетители антирекламата е навсякъде из града. Още на влизане в града вместо "Добре дошли" или Welcome ви посреща транспарант с надпис "Отворете пътя към планината". Влизате в някой от хотелите на "Балкан холидейз" и попадате на безплатния вестник "Банско утре" - 16-странично издание на висококачествена хартия, което има не един, а два девиза: "Защото не сме вчерашни" и "Седмичник за града и хората".

Основна тема в тези издания е проблемът с еколозите от София и глухата власт, която не чува гласа на "народа под Тодорка". "Безкрайните опашки от чакащи скиори пред лифта, които могат да бъдат сравнени само с тези за хляб и мляко в най-тежката за страната Луканова зима, вече влизат в световния информационен обем и са на път да неглижират Банско на картата на най-добрите зимни дестинации, въпреки водещото му място в много световни класации от последните години", се казва в уводния материал на брой 5.
Вероятно неслучайно основните му рекламодатели са хотел "Кемпински Гранд Арена" и магазините за спортни стоки "Максспорт", които индиректно се свързват и с човека, който стои зад концесионера "Юлен". Извън тях има две страници реклама на два вида шампанско. Ако се съди по рекламната тарифа двете цели страници реклама и двете половинки (общо четири реклами) би трябвало да излизат на "Макс спорт" по около 3500 лева на брой, а на "Кемпински" по около 2000 лева без да се брои карето до главата, което е по цена на договаряне.
В този вестник преди седмица се появи интервю със "старата школа" на ските в Банско Иван Хаджипопов и Михаил Страков, които развиват тезата, че "еколозите са виждали орли само на Орлов мост". После то е препечатано на официалния сайт на Банско banskoski.com и в агенция "Блиц". Това очевидно има ефект. Когато разговаряме с представители на различни бизнеси поне още два пъти чуваме репликата за орлите от Орлов мост (превърнала се е в "опорна точка").
В дискусиите казусът се свежда то това, че столичните зелени (за разлика от местните) без основание пречат на развитието на потенциалните възможности за ски туризъм в Пирин. От това ще последват редица неблагополучия - ще има отлив на туристи и ще умре поминъкът на местните хора. След което градът ще се върне там, където беше преди 1990 г. и появата на инвеститора и концесионер на ски зоната "Юлен". За хората, които живеят, развиват бизнес в града или просто изкарват прехраната си под някаква форма там това изглежда неприемливо. Както ни каза един съдържател на ски гардероб и бивш общински съветник, който се определя като "антицековист": "Каквото и да си говорим, ако не беше Цеко, щяхме да си останем едно село. Щяхме да сме като Добринище".
Протест за пет минути
"В Пиринския край туризмът и спортът са основната прехрана на населението. Изпълнителната власт в България кого предпочита да слуша - няколкостотин зелени рекетьори и професионални манипулатори на обществото или няколко милиона българи, които се опитват да свържат двата края, работейки в различни браншове", намираме този текст в брошурата, която се раздава на присъстващите на ежеседмичните протести. Те започнаха първо пред входа на града, следващият се проведе на разклона на главния път към Разлог, а миналия вторник беше край Симитли с концепцията да стигне до София.

Техен организатор е инициативният комитет за развитие на ски зоната. За човек, който не живее в Банско и се информира от телевизията е малко трудно да разбере какво реално се случва там. В действителност протестите изглеждат точно като събитие за пред медиите. Телевизионният зрител обикновено вижда в новините максимум едноминутен репортаж с кадри от блокирането на пътя и представител на комитета, който дава изявление. Трудно може да се изгради представа какъв е мащабът, но всички разбират, че банскалии и хората от региона имат своите искания и са готови да стигнат до "жълтите павета пред парламента".
На място протестът от миналия вторник изглеждаше по следния начин: изказването на водещия на протеста и кмета Георги Икономов (който определи срок до края на месеца за решение на казуса за "нашата планина, нашия регион") продължиха точно 3.30 минути. Блокирането на пътя около пет. Още около пет минути се даваха индивидуални интервюта за телевизиите и се уточнява колко са били присъстващите (в онзи вторник официалната версия беше за 500 души при видимо поне два пъти по-малко). На 13-ата минути там беше останала само колата на нашия екип, дори и полицията си беше тръгнала.
Реклама за нуждата от лифт, антиреклама за курорта
Темата Банско се върна на дневен ред след разпространяването на няколко снимки с безкрайна опашка от чакащи пред лифта (3 февруари). Парадоксално, но това се превърва и във върха на антирекламата на курорта. Както писахме в материала "Казусът "Банско": Колко са опашките?" кадърът няма как да бъде направен от тази гледна точка без допълнителна техническа помощ - на дрон или хеликоптер. Снимката обаче беше услужливо разпространена и след това стана популярна в социалните мрежи. В седмицата, когато нямаше опашки на лифта в Банско, подобни снимки от въздуха не се появиха никъде. Тогава природозащитници разпространяваха кадри от уебкамерите, в които се виждаше, че ситуацията е по-спокойна.
Попитани защо не правят реклама на периодите с по-ниска заетост, т.е. да се промени трендът от негативен към положителен, маркетинг директорът на "Юлен" Иван Обрейков отговори за "Дневник": "Не можем да знаем в кои дни ще има хора или няма да има. Ние сме краен продукт, а не туристическа агенция и да знаем броя на посещенията. Не знам курорт в света, който го прави и как всеки може да планира почивката си в такива дни".
Следващият напрегнат период за лифта в Банско се очаква да бъде следващата седмица, когато ще се проведат стартовете за Световната купа по ски алпийски дисциплини за жени. В града се очакват зрители, състезатели и журналисти, които ще се присъединят към обичайните туристи. Пътят към ски зоната ще бъде затворен за нуждите на организаторите. Тези състезания биха могли да бъдат използвани като добра възможност за положителна реклама на България и частност Банско и вече има сигнали за това - из цялата страна са разположени билбордове, а по "Евроспорт" се върти телевизионна реклама. Остава да се види какви снимки ще бъдат по-популярни - на щастливи и доволни гости или на недоволни скиори на опашките пред лифта.
Следващият напрегнат период за лифта в Банско се очаква да бъде следващата седмица, когато ще се проведат стартовете за Световната купа по ски алпийски дисциплини за жени. В града се очакват зрители, състезатели и журналисти, които ще се присъединят към обичайните туристи. Пътят към ски зоната ще бъде затворен за нуждите на организаторите. Тези състезания биха могли да бъдат използвани като добра възможност за положителна реклама на България и частност Банско и вече има сигнали за това - из цялата страна са разположени билбордове, а по "Евроспорт" се върти телевизионна реклама. Остава да се види какви снимки ще бъдат по-популярни - на щастливи и доволни гости или на недоволни скиори на опашките пред лифта.