Туризмът на закъсалата Португалия търпи загуби и заради стачката на ТАР

Туризмът на закъсалата Португалия търпи загуби и заради стачката на ТАР

Само за първите пет дни от обявената десетдневна стачка ТАР натрупа 17 млн. евро загуба.
Само за първите пет дни от обявената десетдневна стачка ТАР натрупа 17 млн. евро загуба.
Португалската авиокомпания ТАП (TAP) още повече затъва в дългове заради десетдневната стачка на пилотите, започнала на 1 май - най-продължителната от близо 40 години, предаде Франс прес.
Всички елементи са налице, за да пропадне приватизацията на 66 процента от капитала на националния авиопревозвач, която десноцентристкото правителство иска да приключи до края на юни след провала на първия опит през декември 2012 година.
Дори премиерът Педру Пасуш Коелю призна, че има опасност стачката да осуети плана за приватизация, който правителството се стреми да наложи въпреки съпротивата на социалистическата опозиция едва пет месеца преди края на мандата си.
"Ако приватизацията не се осъществи, алтернативата е преструктуриране, което неминуемо ще изисква колективни съкращения и намаляване на обслужваните дестинации", предупреди Коелю вчера, отправяйки едва прикрита заплаха към стачкуващите.
"Когато стачкуват, пилотите не мислят за португалците, получаващи 500-600 евро на месец, като мият чинии или сервират в някой ресторант. Те се нуждаят от туристи, за да запазят работата си", коментира Жоао Дуки, преподавател във Висшия институт за икономика и управление в Лисабон.
Пилотите от ТАП упрекват ръководството, че нарушава ведомствено споразумение, предвиждащо да им бъдат предоставени между 10 и 20 процента от капитала в случай на приватизация. Те настояват и да бъдат възстановени премиите за трудов стаж, отменени през 2011 година.
Правителството обяви, че първите пет дни от стачката са стрували на авиокомпанията 17 милиона евро, като се очаква загубите да достигнат общо 35 милиона евро. Туристическият сектор очаква още по-големи загуби - от порядъка на 100 милиона евро - въпреки че около 70 процента от полетите се извършват въпреки стачката.
Професорът по икономика в университета в Порту Алвару Коща твърди, че дори и преди стачката авиокомпанията е бил в състояние на технически фалит.
Задлъжняла с над 1 милиард евро, ТАП отчете чиста загуба от 46 милиона евро през 2014 година в резултат на закъснения в доставките на нови самолети и постоянни стачки.