Търговци не съобщават, когато продават рециклирани телефони, предупреди комисията за потребителите

Търговци не съобщават, когато продават рециклирани телефони, предупреди комисията за потребителите

Търговци не съобщават, когато продават рециклирани телефони, предупреди комисията за потребителите
Reuters
Търговците не уведомяват по ясен начин клиентите си, когато им предлагат рециклирани телекомуникационни устройства, предупреждават от Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Производителите маркират продуктите с надпис "RFB" и "PRE-OWNED", а търговците у нас поставят върху етикетите на устройствата в магазините и на сайтовете си надпис на кирилица "РЕФЪРБИШ".
Макар думите са разпознаваеми, Законът за защита на потребителите (ЗЗП) задължава търговците да предоставят информацията за съществените характеристики на предлаганите от тях стоки и на български език. На потребителя следва да му бъде разяснено значението на тези данни в контекста на търговската сделка, тъй като за хора с недобро владеене на английски език или на техническата терминология информацията остава неясна и неразбираема, смятат от КЗП.
Продуктите попадат в категориите "Refurbished" и "Pre-owned", когато са били върнати на търговеца от предишен купувач по някаква причина и след това са им били възстановени оригиналните параметри, работно състояние или визия, като са инспектирани и тествани от квалифицирани техници. Те не са нови и обикновено са пускани на по-ниска цена от нормалната като ремаркетирани или "обновени".
Въпреки, че тези продукти сущо са тествани, за да бъдат защитени икономическите интереси на потребителите, следва те да бъдат ясно и разбираемо информирани относно обстоятелството, че им се предлага рециклиран продукт.
От КЗП предлагат няколко полезни съвета преди закупуването на телекомуникационни устройства:
Неупотребяваните и обновените устройства от един и същ вид и модел не се различават на външен вид затова винаги изисквайте консултантите да ви информират дали продуктът е нов или рециклиран;
Важно е да се запознаете с всички съществени характеристики на продукта - производител, технически параметри (вкл. колко често ще Ви се налага да зареждате батерията), крайна цена и др.;
Интересувайте се и за т.нар. "екстри" на устройствата като дисплей (размер, разделителна способност), възможности за мобилен достъп до информация и възможности за работа с мултимедийни приложения;
Имайте предвид, че ползването на някои приложения изисква по-висока от средната техническа подготовка на потребителя и липсата й може да доведе до значително повишаване на месечните сметки вследствие на това, че устройството (особено смартфоните) само си обновява софтуера по интернет, тегли данни и пр. без каквито и да било действия от ваша страна и без ваше знание; Изисквайте да получите инструкции за употреба на български език;
Избягвайте да избирате телекомуникационното устройство по външния му вид или по цената, която можете да отделите, а преценете за какво ще Ви служи и съответно - какви функции е необходимо да притежава, за да Ви върши работа, съветват още от КЗП.