Производителите на розово масло ги чака трудна година

Производителите на розово масло ги чака трудна година

Производителите на розово масло ги чака трудна година
Reuters
Маслодайните рози тази година имат по-малко цвят и макар по средата на кампанията по прибирането им да е трудно да се каже каква ще е реколтата, има известни притеснения за резултатите от нея. Това показват данните на Българска национална асоциация "Етерични масла". В нея членуват повечето големи производители на розово масло.
Обирането на маслодайния цвят тази година започна по-късно от обичайното, по-малко са цъфналите рози, с по-лоши рандемани и с притеснения за крайния резултат, каза пред "Дневник" Николина Узунова, изпъ. директор на асоциацията. Тя допълни, че там, където насажеднията са разположени на по-високо, кампанията по прибирането на цвета, още не е активна.
"Като цяло впечатленията от повечето от 10 дена розобер е, че няма да бъде лека година. Това прави прогнозите трудни", обясни Узунова.
Самите производители на розово масло в момента предпочитат да не коментират ситуацията.
Все още е трудно да се заключи и дали това ще се отрази върху качеството на розовото масло. Очаква се все пак различните качества да са в рамките на нормалните показатели. 
При нас членуват 25 компании. Това не са всички, но са повечето. Официална статистика няма. Ние българите не обичаме много по принцип да се сдружаваме, то даже е нормално, важоноте е че всички голми производители са наши членове. Това е важно с по-качественото обхващне.
По данни на Министерството на земеделието и храните общо насажденията с маслодайна роза у нас са около 38 хил. дка като през последните години няма съществена промяна на площите.
Отсега е трудно да се прецени и докъде ще стигнат изкупните цени до края на кампанията. В първите й дни те са били около 2.40 лв. за кг, което е с около 50-60 ст. повече в сравнение с миналата година.
Производителите на крайния продукт - розовото масло също отглеждат свои площи с насажедния, които варират при отделните собственици в зависимост от инвестиционните им планове както и доколоко могат да разчитат на стабилни доставки от фермери, които имат само насаждения, разказа още Узунова. Тя отбеляза, че все пак става дума за скъпа инвестиция.
И през тази година остава традиционния проблем за бранша - липса на достатъчно работници, които да прибират розовия цвят. Причините за това се крият в оредялата население и високата средна възраст в тази част на България, а другата е липса на мотивация хората да се лишат от социални помощи в името на това да се захванат на работа. Тъй като обаче става дума за кампанийна заетост, въпросът би могъл да се реши с въвеждането на трудови договори за 1 ден, каквато промяна в Кодекса за социално осигуряване вече е одобрена от кабинета. Тя обаче няма да влезе в сила преди края на кампанията, допълни Узунова.