Готви се промоция на България в Скандинавия

Активно промотиране на България и насърчаване на директните контакти между българския и шведския бизнес ще са фокусът на кампания за откриване на нови възможности за наши фирми на пазарите в Скандинавия.
Това се договорили министърът на икономиката Божидар Лукарски с министъра на предприемачеството и иновациите на Швеция Микаел Дамбери на среща в Стокхолм в рамките на работна визита на министър Лукарски в Кралство Швеция, съобщиха от ведомството на Лукарски.
Той самият подчертал, че българският бизнес няма много информация за пазара на Швеция. Според него една от основните причини за това е закриването на посолството на Кралство Швеция в България и това, че страната ни остава извън фокуса в дейността на регионалните представители на Business Sweden, които отговарят за насърчаване сътрудничеството на шведския бизнес с международни партньори и привличането на чуждестранни инвестиции.
Предстои да бъдат проведени и конкретни разговори на представители на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и Business Sweden с цел засилване на сътрудничеството между двете организации в подкрепа на малките и средни предприятия.
Службата по търговско-икономически въпроси в Стокхолм към Министерство на икономиката пък подготвя серия от събития, чрез които да се установи директен контакт между български и шведски фирми.
Според Лукарски тези усилия трябва да са насочени към сектори, в които българското производство има традиции и конкурентни предимства. Такива са машиностроенето, електрониката и електротехниката; хранително-вкусовата промишленост и производството на винени и спиртни напитки; мебелната индустрия; текстилът и информационните и комуникационни технологии.
През октомври в Гьотеборг ще се проведе двустранен бизнес форум в сферата на информационните технологии, за който заявки вече са направили редица водещи български компании. Интересът от шведска страна също е сериозен по данни на Министерството на икономиката.
Двамата министри обсъдиха и възможностите за засилване на пазарните позиции за българските вина, които се приемат много добре на шведския пазар. Проблем обаче остава провежданата от Швеция политика по отношение вноса на алкохолни напитки чрез търгове. През последните години пазарният дял на български вина на шведския пазар намалява поради ограничения брой отворени търгове, които се обявяват за България. През последната година такъв търг не е обявяван, в резултат на което делът ни спада от 2% преди няколко години до под 1% към момента. Министър Лукарски и министър Дамбери обсъдиха възможността тези ограничения да бъдат преразгледани с оглед на това да бъдат възстановени добрите позиции на българските винопроизводители на шведския пазар.
По данни на Министерството на икономиката стокообменът между България и Швеция нараства с 13.7 на сто през 2014 г. на годишна база и е за 289.2 млн. евро.