Кабинетът одобри създаването на електронна идентичност на хората

След няколко години подготовка най-сетне проектозаконът за електронната идентификация стигна до Министерския съвет и беше одобрен на днешното му правителствено заседание.
Проектът предвижда в новите лични карти да се вгражда чип, който ще дава възможност за допълнителна идентификация на всеки човек. Целта е по този начин всеки, който притежава такава карта, да може да ползва електронните услуги на държавните институции, за които в момента се изискват различни персонални кодове.
Първоначално се предвиждаше електронната идентичност да е част от личната карта от 2016 г. Наскоро министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова обаче посочи, че най-вероятно това ще става от 2017 г.
В законопроекта е записано, че електронна идентификация могат да получат всички български граждани или чужденци, които имат личен номер на чужденеца. Получаването на такава лична карта не е задължително и който не желае може да получи новия си документ в сегашния му вид.
Администратор на електронната идентификация ще бъде Министерството на вътрешните работи. В наредба на правителството ще се определи начинът на формиране на електронната идентичност. Администраторите й ще се регистрират от МВР.
Новите документи се очаква да съдържат освен лични данни и информацията от всички регистри за един човек, например за здравното осигуряване, за данъчно-осигурителния статус и т.н. Чипът трябва да позволи личните карти да се използват за електронните услуги, които различните институции ще предоставят чрез портала за електронно управление.
Вътрешният министър наскоро обясни, че чипът ще дава права на достъп на съответната институция само до конкретна информация, например Националната здравноосигурителна каса или лекари ще могат да видят само здравния статус на даден човек.