Фирма на Петър Диков кандидатства за обществена поръчка на Столичната община

Бившият главен архитект на София Петър Диков кандидатства за обществена поръчка на Столичната община, пише "Капитал", като цитира информация на "Медиапул". Търгът за близо 600 хил. лв. е за обновяване на Плана за устойчива градска мобилност за близо 600 хил. лв. Консорциумът с участие на новосъздадения (в края на миналата година) от архитект Диков "Институт за градско планиране" АД е един от четирите явили се на конкурса кандидати.
Поръчката е за план, който да представи проучвания и предложения за свързаност на транспорта в столицата до 2035 г. София вече има един подобен документ, изготвен през 2010 г. от британската консултантска компания "Мот Макдоналд" срещу 2.3 млн. лв., отбелязва "Капитал".
Изданието обръща внимание на казуса, че арх. Диков участва в обществени поръчки на Столичната община, въпреки че според Закона за предотвратяване на конфликт на интереси не би следвало. Според нормата "лицата на публични длъжности, които включват провеждането на обществени поръчки, нямат право да участват в такива пред същата институция в продължение на една година след освобождаването си от длъжност".
Комисията в Столичната община, която заседава по обществената поръчка за нов план за устойчива градска мобилност, все още не е публикувала официалното си решение по казуса.
Новата компания на Петър Диков е създадена на 9 декември миналата година - по-малко от месец след като той обяви, че подава оставка от поста главен архитект на столицата. Първоначално той не влиза в управлението на дружеството, но 95% от акциите се държат от Христо Пенчев, който е в управлението на друга фирма на Диков - "Проарх" АД, пише "Капитал". Към април 2016 г. арх. Диков вече притежава 80% от акциите на "Институт за градско планиране".
Два месеца по-късно фирмата на бившия главен архитект на София вече има и спечелена обществена поръчка - в конкурс на община Стара Загора за разширение на парка в кв. "Казански". Първото място в конкурса се възнаграждава с 5 хиляди лева, но след това - още 120 хил. лв. за изработване на инвестиционния проект. За реализацията на строителните работи пък се предвиждат 4 млн. лв.
През април Петър Диков учредява и фирмата "Асилун констръкшън", в която си дели поравно собствеността с Румен Първанов. Първанов е съдружник и в архитектурното студио "А.Д.А.", което спечели конкурси за реконструкция на две централни зони в София - край храма "Александър Невски" и край ул. "Граф Игнатиев", както и за реконструкцията на Женския пазар в София. И трите конкурса бяха организирани по време на управлението на арх. Диков.
В началото на годината бившият главен архитект си е върнал и 69% от собствеността в архитектурното бюро "Проарх". Част от съдружниците му в "Проарх", както и в другата негова фирма - "Проин", участват и в проектантската фирма "Проин плюс", която стои зад новоизникналия жилищен комплекс край "Софиляленд" в Борисовата градина в София.
В състезанието за новата стратегия за градския транспорт на София участват общо четири кандидата: обединенията "Устойчива градска мобилност 2016 – 2035 г.", "Инфрамобилен", "УИГ-София мобилен план" и "Нет-Ай Би Ви-КАП".
Протоколът от отварянето на кандидатите все още не е публично достъпен, въпреки че заседанието се е състояло преди две седмици - на 7 октомври.
В първото обединение влизат компаниите "Трансконсулт 22" ООД и "Институт за градско планиране" АД на Петър Диков. "Трансконсулт-22" и свързани с него дружества са активни участници в обществeни поръчки за проектиране и строителство. Дял от 20% в "Трансконсулт-22" има Адрияна Драганова-Тюфекчиева. Нейният съпруг Юлиан Тюфекчиев е управител на българския клон на "Мот Макдоналд" - фирмата, създала предишния план за устойчива градска мобилност на София.
Сред останалите три кандидата има и българско, и чуждестранно участие. "Инфрамобилен" е обединение между местните "Бим консултинг" и "Инфрапроект консулт". В "УИГ-София мобилен план" влизат британското "УИГ Интернешънъл", "УИГ Консултинг" и "УИГ България". В "Нет-Ай Би Ви-КАП", в което влизат "Нет инженеринг" АД, "Ай Би Ви Хюслер" АД, "ККАП Гмбх" и "Нет инженеринг" ЕООД.